A Study of Awareness-Support, with Using Thumbnail of Synchronous CSCL : From "Property of a Water Solution" Group Experiment in Sixth Grade of Elementary School
-
- HIRASAWA Rintaro
- Faculty of Education, Joetsu University of Education
-
- KUBOTA Yoshihiko
- Faculty of Education, Joetsu University of Education
-
- FUNAOI Hideo
- Graduate School of Engineering Hiroshima University
-
- SUZUKI Hideyuki
- Department of Humanities Ibaraki University
-
- KATO Hiroshi
- National Institute of Multimedia Education
Bibliographic Information
- Other Title
-
- 同期型CSCLシステムのサムネイルによるアウェアネス支援の研究 : 小学校6年生「水よう液の性質」の班別実験活動から
- ドウキガタ CSCL システム ノ サムネイル ニ ヨル アウェアネス シエン ノ ケンキュウ ショウガッコウ 6ネンセイ スイヨウエキ ノ セイシツ ノ ハンベツ ジッケン カツドウ カラ
Search this article
Abstract
同期型CSCLシステムである「Kneading Board」のサムネイル機能を改善し,他者の作業状況に関するアウェアネス(気づき)支援の実態を,小学校6年生「水よう液の性質」の班別実験活動での利用から評価した.学習者はサムネイルを容易に操作することができ,サムネイルから複数シートのアウェアネス情報を把握していた.学習者は,シート内はサムネイルのスクロール機能によって画面をスクロールしたり,シート間ではサムネイルの切り替え機能によって当面の作業対象のシートを切り替えたりして,目的のアウェアネス情報へ即座にアクセスしていた.これが契機となって自らの実験活動の再認識や改善が行われた.
Journal
-
- Japan Journal of Educational Technology
-
Japan Journal of Educational Technology 31 (Suppl.), 49-52, 2008
Japan Society for Educational Technology
- Tweet
Details 詳細情報について
-
- CRID
- 1390001205228382080
-
- NII Article ID
- 110006794750
- 80019359178
-
- NII Book ID
- AA11964147
-
- ISSN
- 21896453
- 13498290
-
- NDL BIB ID
- 9381436
-
- Text Lang
- ja
-
- Data Source
-
- JaLC
- NDL
- CiNii Articles
- KAKEN
-
- Abstract License Flag
- Disallowed