Development and Evaluation of Digital Movie Contents for River Environmental Study Based on Observation Trends of Juveniles at Upstream Riverside Viewing Locations
-
- YOSHITOMI Tomoyasu
- Field Studies Institute for Environmental Education, Tokyo Gakugei University
-
- IMAI Ako
- Faculty of Education, Gifu University
-
- HANIOKA Yasushi
- Municipal Takatomi Elementary School
-
- MAESAKO Takanori
- Graduate School of Human Science, Osaka University
Bibliographic Information
- Other Title
-
- 児童の川の見方に基づいた河川学習用デジタルコンテンツの開発と評価
- ジドウ ノ カワ ノ ミカタ ニ モトズイタ カセン ガクシュウヨウ デジタル コンテンツ ノ カイハツ ト ヒョウカ
Search this article
Abstract
本研究では河川上流域の瀬・淵を対象として,児童が川をどのように観察するか(川の見方)を小学生を被験者として調査し,その結果から得られた知見をもとに,河川の生物と環境を題材としたデジタルコンテンツを開発した.開発したデジタルコンテンツは,児童の川の見方の調査実施場所で撮影された生物と環境の短編映像を素材とし,河川環境の縦横断面を表現したイラストや360度回転させながら風景全体を確認できるバーチャルリアリティ画像から,これらの素材を視聴できるようにした.また,開発したデジタルコンテンツが児童の川の見方を補完するものであるかを評価した.
Journal
-
- Japan Journal of Educational Technology
-
Japan Journal of Educational Technology 31 (Suppl.), 165-168, 2008
Japan Society for Educational Technology
- Tweet
Keywords
Details 詳細情報について
-
- CRID
- 1390001205228418944
-
- NII Article ID
- 110006794779
-
- NII Book ID
- AA11964147
-
- ISSN
- 21896453
- 13498290
-
- NDL BIB ID
- 9381635
-
- Text Lang
- ja
-
- Data Source
-
- JaLC
- NDL
- CiNii Articles
- KAKEN
- Crossref
-
- Abstract License Flag
- Disallowed