文書分類手法を応用したインタラクティブプレゼンテーションにおける視聴者発話の理解 Understanding Audience Utterances in Interactive Presentations using a Text Categorization Method

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抄録

本稿では,インタラクティブプレゼンテーションシステムにおける視聴者発話の理解のための発話分類法を提案する.提案法は文書分類法を視聴者発話の n-best 音声認識結果に適用する.分類時だけではなく,分類モデルの学習時にも音声認識結果を用いる.レストラン案内システムのデータを用いた評価実験により提案法の有効が示された.This paper presents a novel method for classifying audience utterances to recognize intentions in interactive presentation systems. It applies a text classification technique to the set of words that appeared in the n-best recognition outputs of audience utterances. Not only utterance classification but also training the classification model uses speech recognition outputs. The results of an experiment using the audience utterances collected using a restaurant explanation system showed that the effectiveness of the proposed method.

This paper presents a novel method for classifying audience utterances to recognize intentions in interactive presentation systems. It applies a text classification technique to the set of words that appeared in the n-best recognition outputs of audience utterances. Not only utterance classification but also training the classification model uses speech recognition outputs. The results of an experiment using the audience utterances collected using a restaurant explanation system showed that the effectiveness of the proposed method.

収録刊行物

  • 情報処理学会研究報告音声言語情報処理(SLP)

    情報処理学会研究報告音声言語情報処理(SLP) 2008(46(2008-SLP-071)), 93-98, 2008-05-15

    一般社団法人情報処理学会

各種コード

  • NII論文ID(NAID)
    110006794831
  • NII書誌ID(NCID)
    AN10442647
  • 本文言語コード
    JPN
  • 資料種別
    Technical Report
  • データ提供元
    NII-ELS  IPSJ 
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