教養教育再興に向けての一考察--アメリカ的系譜と日本での政策的背景  [in Japanese] A study on restructuring of liberal education: historical overview in America and political trends in Japan  [in Japanese]

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Abstract

大学の教育課程のなかで、教養教育を今後新たに構築するために、今何が必要かを考える。はじめに、1945年以降影響を受けてきた、アメリカでの教養教育の歴史を概観する。アメリカでの教養教育の背景の特殊性を考える。続いて1991年のいわゆる大学設置基準大綱化以後の、中教審、大学審議会答申に見られる政策的動向を調べる。これらについての考察を受けて、大学での教養教育をめぐる問題、混乱を整理し、今大学は何をなすべきかを考察する。結論として、各大学、学部、学科ごとの、「アドミッション・ポリシー」「カリキュラム・ポリシー」「ディプロマ・ポリシー」を明確にし、このポリシーを組織の構成員が共有し、これを実行して行く。そのための体制づくりが今必要であることを示す。

We discuss in this paper what is necessary to restructure the liberal education at university. First we study thehistory of liberal education (general education) in America which affected the liberal education in Japan since1945. Then we consider political trends after 1991 in the reports of the Central Council for Education. On thisdata we make clear the problems and confusion involved in the liberal education in Japan. We conclude thatin the more flexible educational systems and in the more secured universities' autonomy we should make theadmission-, curriculum- and diploma policy of each department even clearer, and then the member ofdepartment should share the policies in common. A system to discuss the policies and realize it needs to beestablished.

Journal

  • Journal of University Education Research

    Journal of University Education Research (2), 1-12, 2005-03

    The University of Tokushima

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    110006826892
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AA1199130X
  • Text Lang
    JPN
  • Article Type
    departmental bulletin paper
  • Journal Type
    大学紀要
  • ISSN
    1881-1256
  • NDL Article ID
    9344375
  • NDL Call No.
    Z71-R151
  • Data Source
    NDL  NII-ELS  IR 
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