教養教育再興に向けての一考察 : アメリカ的系譜と日本での政策的背景

書誌事項

タイトル別名
  • キョウヨウ キョウイク サイコウ ニ ムケテ ノ イチ コウサツ アメリカテキ ケイフ ト ニホン デノ セイサクテキ ハイケイ
  • A study on restructuring of liberal education : Historical overview in America and political trends in Japan
  • キョウヨウ キョウイク サイコウ ニ ムケテノ イチコウサツ : アメリカテキ ケイフ ト ニホン デノ セサクテキ ハイケイ

この論文をさがす

抄録

大学の教育課程のなかで、教養教育を今後新たに構築するために、今何が必要かを考える。はじ めに、1945年以降影響を受けてきた、アメリカでの教養教育の歴史を概観する。アメリカでの教養 教育の背景の特殊性を考える。続いて1991年のいわゆる大学設置基準大綱化以後の、中教審、大学 審議会答申に見られる政策的動向を調べる。これらについての考察を受けて、大学での教養教育をめぐ る問題、混乱を整理し、今大学は何をなすべきかを考察する。結論として、各大学、学部、学科ごとの、 「アドミッション・ポリシー」「カリキュラム・ポリシー」「ディプロマ・ポリシー」を明確にし、この ポリシーを組織の構成員が共有し、これを実行して行く。そのための体制づくりが今必要であることを 示す。

We discuss in this paper what is necessary to restructure the liberal education at university. First we study the history of liberal education (general education) in America which affected the liberal education in Japan since 1945. Then we consider political trends after 1991 in the reports of the Central Council for Education. On this data we make clear the problems and confusion involved in the liberal education in Japan. We conclude that in the more flexible educational systems and in the more secured universities’ autonomy we should make the admission-, curriculum- and diploma policy of each department even clearer, and then the member of department should share the policies in common. A system to discuss the policies and realize it needs to be established.

収録刊行物

詳細情報 詳細情報について

問題の指摘

ページトップへ