全学共通教育の現状と課題--学生による授業評価アンケート調査の分析から  [in Japanese] The present situation and future issues of general education: analyzing student evaluation surveys  [in Japanese]

Access this Article

Search this Article

Author(s)

    • 平井 松午 Hirai Syougo
    • 徳島大学全学共通教育センター・徳島大学総合科学部 Faculty of Integrated Arts and Sciences,The University of Tokushima
    • 桑折 範彦 Koori Norihiko
    • 徳島大学全学共通教育センター・徳島大学総合科学部 Faculty of Integrated Arts and Sciences,The University of Tokushima

Abstract

近年、全国の大学で授業評価アンケート調査が盛んに行われている。しかし、調査の結果は十分に活用されているとは言い難い。本稿では、徳島大学の「全学共通教育授業評価アンケート調査」を取り上げ、その現状について分析、考察を行った。2 節では、徳島大学の全学共通教育における授業評価の取り組みについてみた。徳島大学の取り組みは他大学と比較しても、実施体制が整備されており、内容も充実したものであることを確認した。3 節では、過去3 年間の調査結果を振り返った。欠席数が少ないにもかかわらず、学習時間がきわめて少ないことなどが分かった。また、各授業分野の特徴も明らかになった。この結果をふまえ、それぞれの分野の改善点や進むべき方向性について、いっそうの議論が求められよう。4 節では、授業選択の理由および授業評価項目間の関連構造に注目した分析を行った。そのうえで授業改善の方向性についていくつかの課題を示した。

Recently, student evaluation surveys have been conducted at universities throughout the country.However, the results of the surveys have not been adequately utilized. In this paper, we examine "The Survey ofStudent Evaluation for General Education" of the University of Tokushima. In section 2, we examine theapproach of the class evaluation in the University of Tokushima which, in comparison with other Japaneseuniversities, has an adequate evaluation system with well-developed surveys for the class evaluationcompared with another university. In section 3, we examine the survey results of the past three years whichshow that students' study time is extremely low, though the number of absence is small. The features of eachfield addressed in the evaluation are clarified. In section 4, we analyze the reasons behind students' classselection and the structure among the student evaluation items.

Journal

  • Journal of university education research

    Journal of university education research (2), 13-25, 2005-03

    The University of Tokushima

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    110006826906
  • Text Lang
    JPN
  • Article Type
    departmental bulletin paper
  • Journal Type
    大学紀要
  • ISSN
    18811256
  • NDL Article ID
    9344403
  • NDL Source Classification
    ZF1(教育)
  • NDL Call No.
    Z71-R151
  • Data Source
    NDL  NII-ELS  IR 
Page Top