ドイツにおける「妊娠葛藤相談」について : 義務づけられた相談をめぐる諸問題 The problem of obligatory "pregnancy conflict counseling" in Germany

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抄録

ドイツでは、医学的に適応がある場合等を除き、中絶手術の少なくとも3日以前に「妊娠葛藤相談」を受けることが法的に義務付けられている。この相談に関しては少なくとも二つの問題が指摘されている。第一に、自発的対話を旨とする相談が法的に義務付けられているという問題がある(「強制としての相談」)。第二に、同相談は「〔胎児の〕生命保護」を目的とすると同時に、「〔相談後に女性たちが出産か中絶かの決断をすることについて〕結果を問わない」ものでなければならないとされる点について議論がある。本論文は、相談の現場に即してこれらの問題について考察する。ドイツのカウンセラーたちによると、実際、これらの問題は実務上の困難をもたらしている。しかしその困難は、カウンセラーと来談者による「率直さ」へ向けた努力によって乗り越えられうる。われわれはこの相談を、生命保護と同時に妊娠した女性たちの援助へ向けたドイツの人々による長期的な努力として理解することができる。

In Germany, "pregnancy conflict counseling" is legally obligatory for all women at least three days before undergoing an abortion, unless it is medically or criminologically indicated. The law has been heavily debated in Germany because counseling, which should be a voluntary conversation, in this case is legally obligated ("Beratung als Zwang"). This paper studies the problem of the German abortion law and investigates the reality at the scene of the counseling by analyzing reports written by the counselors on the job. According to the law, "the counseling serves to protect unborn life", but is to be performed "regardless of the result (ergebnisoffen)". These paradoxical regulations bring, as the counselors say, problems into the practice. Nevertheless, most of the clients who receive counseling are ready to talk about themselves and the pregnancy when the counselors show an attitude of respect and listen to what they have to say. According to the counselors, their attitude of "openness (Offenheit)" when talking with each other is crucial for the success of the counseling. It is not easy to answer the question, whether the German counseling serves directly to protect unborn life or not. From the counselors' reports, however, we can at least conclude that the counseling helps the pregnant women to better understand their own situation and wishes. In some cases it will also, for example, help them in solving conflicts with their partner or family. The counselors' intention with the counseling is mainly to lighten the psychological or material burden imposed on the pregnant women, in order to avoid possible "post-abortion-syndromes" and any further "unwanted pregnancies". This paper interprets these practices philosophically as "dialectic process" (Hegel) and examines its meaning, directly for the pregnant women and indirectly for the unborn human life. This approach allows us to understand the "pregnancy conflict counseling" practice as a long-term effort of the German people to reduce the number of abortions and improve "reproductive health".

収録刊行物

  • 生命倫理

    生命倫理 17(1), 207-215, 2007

    日本生命倫理学会

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各種コード

  • NII論文ID(NAID)
    110006858372
  • NII書誌ID(NCID)
    AN10355291
  • 本文言語コード
    JPN
  • 資料種別
    NOT
  • ISSN
    1343-4063
  • データ提供元
    CJP書誌  NII-ELS  J-STAGE 
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