小・中学生の溶解概念に関する実態調査  [in Japanese] Elementary & Lower Secondary School Students' Understanding of Solution  [in Japanese]

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Abstract

子ども達の抱く溶解に関する既有概念を科学的概念に変容させるためには,どのような授業構成を行えばよいのか。また,どのような教授ストラテジーを採用すればよいのか。実験授業を通して理論的枠組みを明らかにしたいが,本研究は,そのための基礎研究として,広島県内の小学校第3学年から中学校第3学年までの児童・生徒2404名を対象に,小学校第5学年で扱う溶解学習事項について子ども達がどのような認識を持っているのかを実態調査したものである。調査結果より,以下の諸点が指摘できる。1.「透明か,透明でないか」という視点がないところでは,子ども達は自分の日常生活上の行為を基準にして「とける」という言葉を使い分けている。溶解学習において,溶液の透明性を強調することが重要である。2.小学校中・高学年を通して,50%以上の子ども達が粒子をイメージしている。粒子概念形成の教授方略の一つとして,小学校での粒子的イメージの導入の可能性は検討されてもよいであろう。3.溶液の均一性に関しては,小学生も中学生も共に認識は不十分である。また,飽和に関する認識も十分ではない。4.溶質の溶かし方に関しては,小学校中学年では多様な方法を考えるが,学年が進むにつれて加熱する,水を加える,攪拌するという方法に収束する。5.溶質の質量保存に関する理解も十分ではない。中学生でも,物は「とける」と重さが軽くなると考える子どもが多い。6.溶質の質量保存に関する理解が不十分な子どもは,砂糖や食塩,粉ミルクという溶質の違いによって溶かすと質量が変わると考えているようである。

To change students' understanding of solution to a scientific concept, what teaching methods and strategies are necessary? I tried to address this question theoretically through experimental teaching. First, to ascertain their understanding of solution, I surveyed 2,404 students, ranging from elementary school third graders to lower secondary school third graders (that is, from the third to the ninth grades) in Hiroshima prefecture. The teaching materials for the fifth grade of elementary school were used in the survey. The following are the results: 1. Without distinguishing whether a liquid is transparent or not, the students seemed to interpret the word "dissolve" according to their own judgment. In learning the scientific concept, it is important to emphasize transparency. 2. More than 50% of the students were able to form an image of particles, so in teaching the concept of particles, the introduction of the image of particles is possible, even at the elementary school level. 3. Neither the elementary nor the lower secondary school students had sufficient understanding of the uniformity of a solution or of saturation. If students have a poor understanding of solution, they will not be able to understand saturation. 4. At present, students are taught how to dissolve a solute in many ways in elementary and lower secondary schools, but as they go on to higher grades, the ways are restricted to heating, adding water, and stirring. 5. The students surveyed did not have a good understanding of the weight retention of a solute. Even at the lower secondary school stage, many believe that a solute loses weight when it is dissolved. 6. The students understood solution only superficially. For example, they misunderstood the weight retention of solutes like sugar, salt and powdered milk.

Journal

  • Journal of research in science education

    Journal of research in science education 40(3), 13-22, 2000-03-01

    Society of Japan Science Teaching

References:  8

Cited by:  6

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    110006884453
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AA11406090
  • Text Lang
    JPN
  • Article Type
    Journal Article
  • ISSN
    13452614
  • NDL Article ID
    5401293
  • NDL Source Classification
    ZF9(教育--各科教育)
  • NDL Call No.
    Z7-1282
  • Data Source
    CJP  CJPref  NDL  NII-ELS 
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