社会的な学びを構成するツールとしての「電子黒板」の活用に関する試み : 小学校5年理科「ものの溶け方」を事例として  [in Japanese] The Use of an Electronic Board as a Tool of Constructing Socio-Cultural Learning : A Case Study in a Fifth-Grade Science Class Studying the Dissolution of Substances  [in Japanese]

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Abstract

本研究では,小学校5年「ものの溶け方」の理科授業において,子どもたちが主体的にコミュニケーション活動に参加する「社会的な学び」の場を構成するために,「電子黒板」を支援ツールとして導入することを試みた。具体的には,1.子どもたちのアイデアを分類・整理する場としての対話ボード,2.子どもたちのアイデアを交換する場としての対話ボード:(1)絵図掲示を使った情報交換,(2)協同作業を行う情報交換,3.操作説明の情報伝達,の観点から理科授業における電子黒板の果たす役割を検討した。その結果,電子黒板は,子どもたちの探究過程に沿いながらリアルタイムに話し合いを焦点づけたり,個々人の多様なアイデアやデータを柔軟に扱いながら科学的概念の協同構築を促すことが確認された。

The purpose of this research is to create an environment for socio-cultural learning in which students in a fifth-grade science class studying the dissolution of substances can participate explicity in communicative activity. For this purpose an electronic board was used as an intermediary to function as a supportive tool. Three roles of the electronic board were examined: 1) as a dialogue board used to classify and organize ideas; 2) as a dialogue board used to exchange ideas by (a) exchanging information using drawings, (b) exchanging information through collaborative activity; and 3) to explain experimental procedures. As a result, it was suggested that the electronic board helped to focus various ideas in real time during discourse and prompted cooperative construction of scientific concepts.

Journal

  • Journal of research in science education

    Journal of research in science education 47(2), 31-39, 2006-11-30

    Society of Japan Science Teaching

References:  14

Cited by:  2

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    110006884582
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AA11406090
  • Text Lang
    JPN
  • Article Type
    Journal Article
  • ISSN
    13452614
  • NDL Article ID
    8585280
  • NDL Source Classification
    ZF9(教育--各科教育)
  • NDL Call No.
    Z7-1282
  • Data Source
    CJP  CJPref  NDL  NII-ELS 
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