中学校理科「自然と人間」における物質循環に関する教材開発 : 「炭素の旅」の開発と授業実践評価  [in Japanese] Developing and Evaluating Teaching Materials on the Carbon Cycle in Lower Secondary School Science : The "Carbon Journey"  [in Japanese]

Search this Article

Author(s)

Abstract

本研究では,生徒が主体的に活動できる教材が少ない中学校理科第2分野「自然と人間」の単元において,授業で簡易に活用できる教材「炭素の旅」の開発を行った。本教材は,環境問題としても大きく取り上げられており,生命や環境を考える上で重要である物質循環,特に生物の主要な構成元素である炭素の循環に焦点を当てた。開発した教材は,炭素の循環に関する行程表とプリントからなり,サイコロを振って進めるものである。生徒が個人で活動でき,10分程度で実施することができる。この教材を用いた授業実践を行い,その教育的効果を明らかにした。授業実践を行った結果,ほとんどの生徒が本教材に興味を持ち,活動に積極的に参加した。また生徒は,各自の活動や記録を振り返ることで炭素の循環経路やその移動の内容について考え,さらにクラスの他の生徒と結果を比較することで,炭素の循環の仕組みや生態系について考察することが可能となった。本教材は,物質循環の学習において生徒が実施できる教材として有効なものであり,中学校理科「自然と人間」単元に生徒の主体的な活動を取り入れた授業として,学習の改善に役立つものと考えられる。

The purpose of this study is to develop and evaluate teaching materials for the "Carbon Journey" of the carbon cycle for lower secondary school science students. Class tryouts using such materials produced the following results: 1. Almost all of the students were interested in these teaching materials and carried out the activities positively. 2. The students learned about the processes of the carbon cycle. 3. The students could grasp the carbon cycle in a concrete manner by comparing their own results with those of others. The teaching materials on the "Carbon Journey" developed in this study have a number of merits. We think that they are valid for teaching the circulation of materials and for environmental education as well.

Journal

  • Journal of research in science education

    Journal of research in science education 48(1), 13-19, 2007-07-31

    Society of Japan Science Teaching

References:  20

  • <no title>

    文部省

    中学校学習指導要領解説, 1999

    Cited by (1)

  • <no title>

    文部省

    中学校学習指導要領解説, 1999

    Cited by (1)

  • <no title>

    三浦登

    新しい科学2分野 下, 86-87, 2003

    Cited by (1)

  • <no title>

    戸田盛和

    中学校理科2分野 下, 80-81, 2003

    Cited by (1)

  • <no title>

    霜田光一

    中学校理科2分野 下, 95, 2003

    Cited by (1)

  • <no title>

    細矢治夫

    中学理科2分野 下, 90-91, 2003

    Cited by (1)

  • <no title>

    竹内敬人

    理科2分野 下, 90-91, 2003

    Cited by (1)

  • <no title>

    三浦登

    新しい科学2分野 下, 85, 2003

    Cited by (1)

  • <no title>

    戸田盛和

    中学校理科2分野 下, 77, 2003

    Cited by (1)

  • <no title>

    霜田光一

    中学校理科2分野 下, 96-97, 2003

    Cited by (1)

  • <no title>

    細矢治夫

    中学理科2分野 下, 88, 2003

    Cited by (1)

  • <no title>

    竹内敬人

    理科2分野 下, 88, 2003

    Cited by (1)

  • Cellulose decomposition in soil

    TREVORS J. T.

    Journal of Biological Education 32(2), 133-136, 1998

    Cited by (1)

  • JSTバーチャル科学館 地球ガイド

    科学技術振興機構

    http://jvsc.jst.go.jp/earth/guide/index.html

    Cited by (1)

  • 驚異の旅

    Project WET

    プロジェクトウェットカリキュラムアンドアクティビティガイド, 2004

    Cited by (1)

  • エネルギーの伝達

    米国環境教育評議会

    プロジェクト ワイルド, 新アクティビティ集, 2004

    Cited by (1)

  • <no title>

    H. D. ホランド

    大気 河川 海洋の化学 : 環境科学特論, 1979

    Cited by (1)

  • <no title>

    森主一

    動物の生態, 1997

    Cited by (1)

  • <no title>

    ホイッタカー

    ホイッタカー生態学概説, 1979

    Cited by (1)

  • <no title>

    E. P. オダム

    基礎生態学, 1991

    Cited by (1)

Cited by:  3

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    110006884600
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AA11406090
  • Text Lang
    JPN
  • Article Type
    Journal Article
  • ISSN
    13452614
  • NDL Article ID
    8913212
  • NDL Source Classification
    ZF9(教育--各科教育)
  • NDL Call No.
    Z7-1282
  • Data Source
    CJP  CJPref  NDL  NII-ELS 
Page Top