外国の天文台を活用した天文を題材とする総合的な学習の研究 : ハワイ Ironwood 天文台を活用して  [in Japanese] Research in Teaching Astronomy in Integrated Studies : Using the Ironwood Observatory in Hawaii  [in Japanese]

Search this Article

Author(s)

Abstract

総合的な学習の時間では,各学校が独自の総合的な学習の時間のカリキュラムを作成することができる。そこで実体験しにくい分野の1つである天文を題材として総合的な学習の開発に取り組んだ。外国の天文台の望遠鏡を遠隔操作することで,天体を観察する学習も昼における授業において可能となる。また,インターネットテレビ会議システムを利用することで,遠い外国との遠隔授業もできるようになった。本研究では,インターネット望遠鏡やインターネットテレビ会議システムを用いることで,天文の学習を中心として,国際理解,情報,環境等の今日的課題を総合的に取り入れた学習に取り組んだ。その結果,昼間の通常授業時間内の小学校高学年普通学級において,外国の天文台を活用した天文を題材とする総合的な学習は実践可能なことがわかってきた。天文分野への関心を高めるだけでなく,英語や情報への関心意欲を高めたり,また外国の環境を考えたり,自分たちの身のまわりの環境を考えたりすることにも効果があることがわかってきた。

Lessons in astronomical observation have up to now been difficult to plan during the daytime, since the stars cannot actually be observed. Now, however, thanks to the creation of internet telescopes, live astronomical observations from observatories in other time zones can be made during the daytime in Japan when it is dark in these remote locations. Also, teleconferencing via the internet can now be used to hold distance learning classes with countries in other parts of the world. In this research project, we used an internet telescope and an internet teleconferencing system to conduct classes that focused on astronomy, while broadly incorporating current topics of international understanding, information, and the environment. The results show that it is possible to implement integrated studies classes in the upper grades of elementary school that teach astronomy using observatories located in other countries. We found these classes to be characterized by aspects of subjectivity through the remote operation of the telescope, immediacy through the real-time observation of celestial bodies, flexibility through freedom of how to handle the lesson, and simultaneity through the existence of a remote classroom. The use of an internet telescope in the lesson also allowed the students to interact with people from other countries, use English, think about what life is like in other countries and compare what they learned to their own environment.

Journal

  • Journal of research in science education

    Journal of research in science education 48(2), 159-167, 2007-11-30

    Society of Japan Science Teaching

References:  14

Cited by:  1

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    110006884628
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AA11406090
  • Text Lang
    JPN
  • Article Type
    Journal Article
  • ISSN
    13452614
  • NDL Article ID
    9345393
  • NDL Source Classification
    ZF9(教育--各科教育)
  • NDL Call No.
    Z7-1282
  • Data Source
    CJP  CJPref  NDL  NII-ELS 
Page Top