東京都立高等学校の理科教師による数学的内容の指導とその意識 : 測定値の取扱いに関する指導を中心に  [in Japanese] Ideas and Actual Teaching Practices of Science Teachers Teaching Mathematics at Tokyo Metropolitan Upper Secondary Schools  [in Japanese]

Search this Article

Author(s)

Abstract

理科と数学は密接な関係にあり,理科の授業で数学的知識が必要となることが多い。理科教師による数学的内容に関する指導の実態と意識を明らかにするために,東京都立高等学校に勤務する理科教師を対象に質問紙調査を行い,数学的内容について指導しているか,指導すべきだと思うか,指導すべきだと思い指導しているか(積極的指導をしているか)を分析した結果,以下のことが明らかになった。(1)有効数字,指数,平均は,半数近くの理科教師が理科の授業で指導している。(2)有効数字と誤差は,7割以上の理科教師が理科の授業で指導すべきだと考え,平均,指数,ベクトル,対数は半数近くの教師が理科の授業で指導すべきだと考えている。(3)四年制大学進学率が6割以上の学校では,平均はあまり指導されていない。(4)誤差と指数は化学と物理で,対数は化学で,ベクトルは物理で積極的に指導される傾向にある。(5)有効数字の指導をしている教師は誤差と指数の指導も行っている。誤差の指導をしている教師は有効数字と平均の指導も行っているが,確率,標準偏差,正規分布,散布図の指導は行っていない。

In the science class, there are many cases in which mathematical knowledge is necessary. We used a questionnaire to discover whether science teachers working at Tokyo Metropolitan High Schools teach mathematical content in science classes and whether they think that teaching mathematical concepts is necessary. The following things became clear: (1) Nearly half of science teachers teach significant figures, exponents, and means in science classes. (2) Over 70% of science teachers think that significant figures and errors should be taught in science classes, and about half of them think that means, exponents, vectors, and logarithms should be taught in science classes. (3) At schools where more than 60% of students want to go to four year universities, science teachers are less likely to teach means. (4) There is a tendency for errors and exponents to be taught in physics and chemistry classes, logarithms in chemistry classes, and vectors in physics classes. (5) Teachers who teach significant figures also teach errors and exponents as well. Teachers who teach errors also teach significant figures and means, but do not teach probabilities, standard deviations, normal distributions, or scatter charts.

Journal

  • Journal of research in science education

    Journal of research in science education 48(3), 67-74, 2008-03-19

    Society of Japan Science Teaching

References:  10

Cited by:  2

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    110006884635
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AA11406090
  • Text Lang
    JPN
  • Article Type
    Journal Article
  • ISSN
    13452614
  • NDL Article ID
    9436530
  • NDL Source Classification
    ZF9(教育--各科教育)
  • NDL Call No.
    Z7-1282
  • Data Source
    CJP  CJPref  NDL  NII-ELS 
Page Top