5・6歳幼児におけるナラティブの産出と理解--視覚的手がかりがリテリング(retelling)に及ぼす効果  [in Japanese] The production and understanding of narrative in typically developing children aged 5-6 years old: effects of visual hints to retelling  [in Japanese]

Search this Article

Author(s)

Abstract

5・6歳児に対し、視覚的手がかり(中心要素・周辺要素)と手がかりなしの3条件を用いて、ナラティブ(フィクショナルストーリー)を聞かせ、その理解とリテリングによる産出の差異を検討した。その結果、理解においては5・6歳児では物語の中心要素は理解されていること、さらに6歳児の方が5歳児より物語を理解しており、中でも6歳児では周辺要素手がかりが理解を促進することが示された。産出においてはミクロ構造とマクロ構造の両面から分析し、両面において産出数では6歳児において周辺手がかりが最も産出を促進し、より長いリテリングが得られたが、産出される結束性の種類やストーリー構造は限定されていた。本研究の結果と先行研究の結果を合わせて考えると物語の理解と産出の双方において、中心から周辺要素へと獲得されていく過程が示唆されるとともに、5・6歳児がより高次なナラティブ産出のレベルへと移行する過渡期にあることが示唆された。

This study observed understanding and production by retelling of fictional story which is one of the narratives to discuss the effect of visual hints: central elements and peripheral elements of the story. The results are as follows: both the five and six-year-old children understood the central elements of the story. Besides, the six-year-old children understood them more than the five-year-old, and visual hints of the peripheral elements promoted the understanding in the six-year-old. Production was analyzed from the view points of microstructure and macrostructure, and both aspects showed that in the six-year-old children the peripheral hints promoted production the most, namely longer retelling was obtained. However, the varieties of cohesion and the structures of story were limited. Considering the results of both this study and the antecedent studies, it is suggested that there is a transitional process of children's acquisition from the central elements to the peripheral elements in both understanding and production of story, and the ages of five and six are in the transition to higher level of production.

Journal

  • Japanese journal of disability sciences

    Japanese journal of disability sciences 31, 21-31, 2007

    Association of Disability Sciences, Japan

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    110007007773
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AA12215065
  • Text Lang
    JPN
  • Article Type
    departmental bulletin paper
  • Journal Type
    大学紀要
  • ISSN
    18815812
  • NDL Article ID
    8756919
  • NDL Source Classification
    ZF1(教育)
  • NDL Call No.
    Z7-1307
  • Data Source
    NDL  NII-ELS  IR  NDL-Digital 
Page Top