全国盲学校児童生徒の視覚障害原因等の実態とその推移--2005年度全国調査結果を中心に A 2005 survey of students in schools for the visually impaired in Japan

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抄録

2005年7月に、全国盲学校71校に在籍する児童生徒に対して視覚障害原因等の質問紙調査を実施し、3,746人の回答を得た。1970年以来5年ごとに実施している調査結果と比較し、その推移を検討した。盲学校に在籍する児童生徒数はこの5年間に219人減少する一方、盲学校に占める重複障害児童生徒の割合は漸次増加している。視覚障害原因は、先天素因(57.10%)、中毒(17.59%)、原因不明(9.02%)、全身病(6.30%)、腫瘍(5.87%)、外傷(2.80%)、感染症(1.31%)の順に多く、1970年度以来、第1位は先天素因である。眼疾患の部位と症状は、網脈絡膜疾患(48.02%)、眼球全体(21.73%)、視神経視路疾患(15.48%)、水晶体疾患(4.70%)の順であった。このうち、網脈絡膜疾患・視神経視路疾患の増加と水晶体疾患・眼球全体の減少が顕著である。視力分布は、在籍児童生徒のおよそ4割が0.02未満で、その割合の増加傾向が認められた。小学部以上の文字使用者は2,981人(85.44%)、文字指導困難は440人(12.61%)であった。文字使用者のうち、点字使用は865人で、その割合は1990年度から減少傾向が続き、逆に普通文字使用は増加している。

The eighth quinquennial survey of students in schools for the visually impaired in Japan took place in 2005. Through a questionnaire, data were collected from 3,746 students in 71 schools for the visually impaired. Although there appears to be a general decrease in the number of students with visual impairments in the schools, the proportion with multiple disabilities is increasing. In the general characteristics in the etiology, 57.10% of the students (2,139 of 3,746) were distributed in prenatal influences, 659(17.59%) in poisonings, 338(9.02%) in undetermined, and 236(6.30%) in general diseases. The numbers of students classified with the sites and types of affection were 1,799(48.02% of the 3,746) in retina, 814(21.73%) in eyeball, 580(15.48%) in optic nerve, optic pathway, and cortical visual centers, and 176(4.70%) in lens. The rate of students classified in the levels of remaining vision ranging less than 0.02 was 38.44% (1,440 of the 3,746). There were more than twice as many print users (1,988) than braille users (867), and 444 students (largely those with multiple disabilities) who used neither.

収録刊行物

  • 障害科学研究

    障害科学研究 31, 91-104, 2007

    障害科学学会

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各種コード

  • NII論文ID(NAID)
    110007007779
  • NII書誌ID(NCID)
    AA12215065
  • 本文言語コード
    JPN
  • 資料種別
    Departmental Bulletin Paper
  • 雑誌種別
    大学紀要
  • ISSN
    18815812
  • NDL 記事登録ID
    8757139
  • NDL 雑誌分類
    ZF1(教育)
  • NDL 請求記号
    Z7-1307
  • データ提供元
    CJP引用  NDL  NII-ELS  IR  NDL-Digital 
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