楽曲フレーズに対する印象評価の個人差の分析

書誌事項

タイトル別名
  • ガッキョク フレーズ ニ タイスル インショウ ヒョウカ ノ コジンサ ノ ブンセキ
  • Analysis of Individual Differences in Impression Evaluations on Music Phrases

この論文をさがす

抄録

application/pdf

本研究の目的は、音楽の印象評価に基づく特徴とその印象に対する個人差の関係を明らかにすることである。本研究では、音楽の印象を表す言葉による楽曲フレーズの印象評価実験を行った。分析の結果、「明るい」、「優しい」といった印象の曲は、その印象について明確な評価が可能であり、評価の個人差も少なかった。これに対して、「暗い」、「重い」といった印象の曲は、その曲を特徴付ける「暗い」や「重い」に関しても印象の個人差が大きいことが明らかになった。また、被験者の音楽経験と曲の認知度の違いによる印象評価の差はあまり大きくなかったが、差が見られた印象は、その曲の特徴をあまり示さない印象であり、経験や認知度が少ない被験者が多い被験者よりも高く得点する項目が確認された。

The purpose of this research was to develop the relation between the feature and individual difference in impression evaluation. 53 subjects rated 27 words relevant to the impression of music on a five-point scale for ten phrases of music. It analyzed using the correlation ratio and the multidimensional scaling (MDS) The music which had high score about "bright", "gentle", and "pleasant" etc. had a little individual difference. But, in the music which had higher score about "dark", "heavy", and "sad" etc. than others, the score were not so high and they had the individual difference much. The subjects were divided into two groups each by the difference in music experience (exp.-much/little) and the degree of cognition of music (known/unknown). There was not much difference in the evaluation to words of both groups. The impression measures were made by factor analysis. And each subject's impression score were calculated. There was not much difference in the evaluation to the impressions of both groups (the music experience and the degree of cognition of music). In the items with significant difference, the subjects, who had less experience or who's degree of cognition were low, evaluated the impression which does not show the feature of the music by higher score.

紀要類

論文

709986 bytes

収録刊行物

  • 教育情報学研究

    教育情報学研究 (2), 111-118, 2004-03

    東北大学大学院教育情報学研究部

詳細情報 詳細情報について

問題の指摘

ページトップへ