大学の英語授業における学生の評価要因の分析 : 英語に対する興味に焦点を当てて

書誌事項

タイトル別名
  • ダイガク ノ エイゴ ジュギョウ ニ オケル ガクセイ ノ ヒョウカ ヨウイン ノ ブンセキ エイゴ ニ タイスル キョウミ ニ ショウテン オ アテテ

この論文をさがす

抄録

本研究では、英語授業を受講している心理学専攻の大学生32名を対象とし、授業改善の一環として授業評価アンケートを実施した。学生による授業評価、学習の自己評価、および授業に対する満足度・理解度の関係を、興味に焦点を当てながら分析した。分析の結果、以下の点が明らかとなった。(1)自己評価に影響を及ぼす要因のうち、興味に関しては「学習内容に対する興味」と、「英語に対する興味喚起」の2つの要因に分けられる。(2)授業の満足度に影響を及ぼす要因は授業回によって異なるが、主たる要因として「授業の展開方法・内容の適切さ」と、「学習内容に対する理解・興味」の2つが挙げられる。

The purpose of this study is to investigate the relations among "student evaluations of teaching", "self-ratings about learning" and "the degree of satisfaction with their English class". Thirty-two undergraduate students majoring in psychology responded to the questionnaire. Factor analysis revealed that interest, one of the factors affecting self-ratings about learning, can be divided into two factors: "interest in the content of the lesson" and "the arousal of interest in learning English". Stepwise multiple regression analysis showed that the degree of satisfaction was determined mainly by "the effectiveness of teaching method" and "understanding and interest in the content of the lesson".

収録刊行物

詳細情報 詳細情報について

問題の指摘

ページトップへ