てんかんをもつ人における運転免許の現状と問題点 : 道路交通法改正5年後の公安委員会・医師へのアンケート調査  [in Japanese] Situation of driving license for people with epilepsy 5 years after amendment of driving regulations in Japan : A questionnaire survey to driving authorities and doctors  [in Japanese]

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Abstract

2002年6月に道路交通法が改定され、てんかんをもつ人でも条件により運転が許可されるようになった。すべての人が更新を終えた法施行後5年後の実態および問題点について調査するため、警察庁(公安委員会)とてんかん学会会員にアンケートを送付した。警察庁からの提供資料は2003年、2005年と比較し、てんかん学会会員の回答は2003年の調査結果と比較した。合法的に免許を取得した人は2544人で、48%は再適性検査不要であり、要再検査は3年後がもっとも多かった。一方、免許不許可は169人、保留・停止は60人であった。95%が自己申告であり、多くは主治医診断書で処理され、臨時適性検査医によるものは2.5%であった。てんかん学会員は43名が回答し、半数以上がてんかんをもつ人の運転免許に関する意識がポジティブに変わったとした。すべてのてんかんで一律に同じ基準で判定することの問題、殊に希発発作、最近発症のてんかん、誘因のある場合等では、別個に判定すべきであるという意見があった。適性検査における問題点として、発作がおきるおそれがないとは断定できないこと、再発時の免許取消を改善すべきこと、判定医の責任の所在の明確化などが挙げられ、警察の適切な情報公開、学会の判定マニュアル作成や実証的研究推進などの要望があり、啓発活動の重要性が指摘された。法施行後5年が経過し、法の内容および処理手順については浸透してきており、具体的な問題点の整理検討と改善にむけての行動の必要性が指摘された。

In order to survey the effect of the driving license regulations 5 years after amendment, we sent questionnaires both to the driving authorities (DA) and physicians of the Japan Epilepsy Society (JES). 2544 patients with epilepsy (PWE) legally obtained the driving license in a year, 48% of which were evaluated as reassessment unnecessary. Driving license was rejected in 169 PWE, and 60 PWE had the license withheld for less than 6 months. In most cases the attending physicians did assessment of fitness for driving and in only 2.5% designated epileptologists were asked to assess. 43 doctors responded to the questionnaire, more than half of them commented on a positive change in attitude of PWE with respect to driving or treatment. The main remarks by physicians included the need to shorten the seizure-free period for fitness to drive, and the need for special guidelines for different conditions such as recently diagnosed epilepsy and oligo-epilepsy. Problems of assessment identified included difficulty in deciding the time for reassessment (deciding as having no risk of seizure recurrence), distress of PWE over cancellation (instead of stopping) of license because of unfit to drive and responsibility of the assessing physicians in case of seizure recurrence. They requested more publicity of information by DA and establishment of a guideline for assessing fitness to drive by JES. DA requested the cooperation of the attending physicians in the decision of fitness to drive. The results highlighted the need for cooperative activity of both DA and JES for further amendment of the regulations as well as the importance of education for the public, patients and professionals.

Journal

  • Journal of the Japan Epilepsy Society

    Journal of the Japan Epilepsy Society 26(3), 483-489, 2009-01-31

    Japan Epilepsy Society

References:  4

Cited by:  4

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    110007046208
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AN10043823
  • Text Lang
    JPN
  • Article Type
    Journal Article
  • ISSN
    09120890
  • Data Source
    CJP  CJPref  NII-ELS 
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