マルチメディアを活用した統計教育の情報化に関する研究--『身近な統計(Web版)』の研究開発を通して  [in Japanese] A study of educational information technology for statistics courses via multimedia materials: research development of web learning environments promoting statistics in daily life  [in Japanese]

Access this Article

Search this Article

Author(s)

Abstract

統計学は、自然科学・社会科学の多くの学問分野の実証研究を支える基本リテラシーであり、同時に、情報公開時代にあって一般社会人が日常の生活と仕事を情報量豊かに過ごすための基礎リテラシーでもある。そのため、放送大学が科目配信を通して、社会人の生涯教育にその教育成果を挙げることが期待されている。しかし、統計学の概念や統計的分析手法の実質的な習得には、数理的な理論学習とデータを読む経験的側面の双方が必要であり、一方向的な放送授業と従来型の書籍テキストの併用だけでは、一般に学習者の理解を得ることが難しいという科目特性がある。 本論文では、高度情報社会に向けた統計教育のフレームワークの変化と国際的な教育ガイドラインの方向性を示した上で、インターネットを利用した遠隔教育を有効に実施するため、Web上のマルチメディア機能の具体的な教材コンテンツを紹介し、筆者らの研究グループで現在、研究開発している統計基礎学習のためのWebを利用した効果的なe-learningのフレームワークの具体例を与える。

Statistics is the one of the most fundamental literacy supporting experimental studies in so many branches of thenatural and applied sciences, that is, life sciences, social sciences, economics and engineering, etc.. Nowadays,statistical literacy has also become prerequisite to make better decisions about our daily lives in this age ofinformation disclosure. Thus the Open University of Japan is expected to promote statistical education throughcontinuing educational programs about that subject. However, to understand statistical concepts and conductstatistical analysis, it is necessary to understand basic mathematical principles and have a background knowledgeand the subject being explored and experience with data in the field. As many statistics educators have pointed out, itis difficult to promote statistical literacy only through broadcasting classes with ordinary printed textbooks; newmaterials supporting active engagement in the learning process are needed. In this paper, we first introduce a briefoutline of statistical education from a modernized framework and international educational guidelines for statistics.We also introduce the web based teaching and learning multimedia contents which have been developed by ourresearch group. These are expected to help learners more easily understand statistical concepts and statisticalanalyses.

Journal

  • Journal of the University of the Air

    Journal of the University of the Air (25), 117-126, 2007

    The Open University of Japan

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    110007093485
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AN10019636
  • Text Lang
    JPN
  • Article Type
    departmental bulletin paper
  • Journal Type
    大学紀要
  • ISSN
    09114505
  • NDL Article ID
    9508679
  • NDL Source Classification
    ZV1(一般学術誌--一般学術誌・大学紀要)
  • NDL Call No.
    Z22-1354
  • Data Source
    NDL  NII-ELS  IR 
Page Top