粘土造形にサヴァン・スキルを示す広汎性発達障害児のデッサン・スキル指導  [in Japanese] Teaching sketching skills to a boy with pervasive developmental disorder and Savant skill in clay work  [in Japanese]

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Abstract

知的障害を伴いながらも、それからは想像されない特異的に優れた能力を示す人たちを「サヴァン症候群」といい、自閉症児・者には10人に1人の割合でいるとされている。本研究では、粘土造形サヴァン・スキルが認められている、広汎性発達障害の小学校4年生男児1名について、稚拙であったデッサン・スキルの指導を1年に渡って行い、本児における描画や行動の特徴、変化を報告した。描画特徴における変化として「デッサン課題を良く見て描く」、「形を正確に捉えられる」、「デッサンへの気付きを言葉にしてから表現する」という点が挙げられた。また、グラデーションといったデッサン・スキルの習得も見られた。行動特徴における変化は、描く事が出来ないとパニック行動を起こしていた本児が、気持ちを「言語化」できるようになった事でパニックからの脱出がはかれた。このことから、描画においても行動においても、「言語化」が大きな鍵となったと可能性が考えられた。

Savant skill or savant syndrome is a special skill shown by certain people with mental retardation. One out of 10 people with autistic disorder are reported to have this skill. In this study, we taught a fourth-grade boy with pervasive developmental disorder how to sketch during a period of 12 months. We discussed the teaching method as well as the special characteristics of and changes in his sketching skills and behavior during the course of teaching. The boy developed his initially poor skill in sketching into the ability to sketch by close observation, accurately grasp shapes, and describe in words the characteristics of items such as shade before sketching them. Gradation was another skill that he acquired. With regard to his behavior, he gradually outgrew his sense of panic when facing sketching difficulties as he acquired the ability to express what was in his mind in words. This suggests that verbalization was the key to developing the sketching skills and behavioral improvement.

Journal

  • Japanese journal of disability sciences

    Japanese journal of disability sciences 32, 93-106, 2008

    障害科学学会

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    110007100027
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AA12215065
  • Text Lang
    JPN
  • Article Type
    departmental bulletin paper
  • Journal Type
    大学紀要
  • ISSN
    18815812
  • NDL Article ID
    9612300
  • NDL Source Classification
    ZF1(教育)
  • NDL Call No.
    Z7-1307
  • Data Source
    NDL  NII-ELS  IR  NDL-Digital 
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