20世紀初頭米国クリーブランド公立学校における問題行動から学業不振・精神薄弱への分化過程  [in Japanese] Differentiation into backwardness and feeble-mindedness of incorrigibility in the Cleveland public schools in the beginning of the 20th century  [in Japanese]

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Abstract

20世紀初頭、公立学校が確立する過程で行動や心身において逸脱した生徒への対応が学業不振や精神薄弱へと分化していく過程について、アメリカ合衆国クリーブランド教育委員会の意図と政策に基づいて検討した。最初の対応策として非行児の特殊学校を創設することによって、教育委員会は、就学義務の実効化、非行生徒の社会的脅威の防止、アメリカ社会への同化を意図した。1910年代初めになると、非行の原因として精神薄弱が着目されるとともに、知能検査によって学業不振の原因として精神薄弱が同定された。こうして、非行と学業不振は、知能検査の導入により精神薄弱において交差することになった。しかしこの知見は、教育的ニーズに対応した教育的措置には必ずしも結びつかなかったが、この背景には、学齢者の急増による教育環境の悪化等もあった。

In the Cleveland public schools in the beginning of twentieth century, the process of differentiation into backwardness and feeble-mindedness of incorrigibility was examined. The public school for delinquent children established by the Cleveland Board of Education intended to be more effective Compulsory Law, to prevent from their social threatening, and to be their Americanization. At the beginning of the 1910s, the intelligence testing united feeble-mindedness as both causes of delinquency and backwardness. However, this finding had not always provided these children with the educational setting corresponded to their educational needs. In this background, there were rapid increase of the school population, the shortage of the schools and the classrooms due to lack funds, and the aggravation of the educational environment and so on in the Cleveland public schools.

Journal

  • Japanese journal of disability sciences

    Japanese journal of disability sciences 32, 21-34, 2008

    障害科学学会

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    110007100033
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AA12215065
  • Text Lang
    JPN
  • Article Type
    departmental bulletin paper
  • Journal Type
    大学紀要
  • ISSN
    18815812
  • NDL Article ID
    9612099
  • NDL Source Classification
    ZF1(教育)
  • NDL Call No.
    Z7-1307
  • Data Source
    NDL  NII-ELS  IR  NDL-Digital 
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