ユーザエクスペリエンス評価モデルの検討  [in Japanese] Basic Study on User Experience  [in Japanese]

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Abstract

新規顧客の獲得,既存顧客の維持をできる製品,すなわち選ばれ続ける製品の評価を行うためには,製品の性能に関わる定量的な指標やユーザビリティといった評価指標では不充分になってきている.ここで注目される概念として,ユーザが製品の利用を通じて享受する経験全てを意味するユーザエクスペリエンス(UX)がある.本稿では,UXは製品に一定ではなく,時間軸によって変化するだろうということを前提に,UXに影響を与える因子の重み付けが時間軸によって変化し,更に人と製品の関わりによってその変化の仕方も異なる,というUXの評価モデルを提案し,モデルの妥当性を検討した.

Existing product analysis techniques such as the performance of the product quantitative index and the evaluation index of usability cannot adequately assess the true worth of products in terms of acquiring and retaining customers. Our solution is to employ the user experience (UX), which stands for all of the experiences that users get by using the product. This paper proposes a UX evaluation model that handles changes in UX over the life cycle of the product and the difference in the relationships that the product creates with different users. The validity of the model is examined in questionnaire survey on Web.

Journal

  • IEICE technical report

    IEICE technical report 108(331), 13-18, 2008-11-28

    The Institute of Electronics, Information and Communication Engineers

References:  5

Cited by:  1

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    110007110480
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AA11651731
  • Text Lang
    JPN
  • Article Type
    Journal Article
  • ISSN
    09135685
  • NDL Article ID
    9762343
  • NDL Source Classification
    ZN33(科学技術--電気工学・電気機械工業--電子工学・電気通信)
  • NDL Call No.
    Z16-940
  • Data Source
    CJP  CJPref  NDL  NII-ELS 
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