プレゼンテーションソフトを利用した星座学習教材の開発とその教育実践について  [in Japanese] Development and Educational Practice of the Constellation Learning Material Based on Presentation Software  [in Japanese]

Access this Article

Search this Article

Author(s)

Abstract

小学校の各教科においてコンピュータを積極的に活用する授業を展開していくことは,重要な課題である。そのためには適切な学習教材を自作することを要求されることも多いが,残念ながら多大の知識・時間が必要となる。そしてこのことが初等教育でのコンピュータの積極的な利用を妨げている。このような状況を改善するためには,手軽に自作できるデジタル学習教材に関する研究がなされることが望ましい。この目的を達成するため,本研究では小学校での星座学習を支援するデジタル教材を開発した。この教材の作成にはプレゼンテーションソフトを利用しているが,プログラミングの知識を必要としないため自作が比較的簡単におこなえるという特徴を持っている。また本教材は教員が学習提示用として使えるだけでなく,学習者が自ら操作を繰り返し星座学習が出来るようにもしている。本論文では星座学習教材の概要と,それを利用した教育実践について報告をおこなう。さらに教育実践の際におこなったアンケート調査の結果についても紹介する。

It is an important issue how to promote a positive use of computers in each subject of elementary school. Although it is often demanded to make an appropriate learning material by oneself, knowledge and time are needed and it prevent the positive use of computers in elementary education. It is therefore preferable to research a method of the digital learning material that can be easily made by oneself. For this purpose, a digital teaching material that supports the constellation study for elementary school is developed. Because this teaching material utilizes the presentation software that needs no knowledge about computer program, it has a feature to make it by oneself easily. Moreover, this teaching material is designed not only the usage of the study presentation for teacher but also the study of repetition for learners. In this paper, an outline of this teaching material and educational practices are reported. We also display the result of the questionnaire surveys that was done in education practice.

Journal

  • IPSJ SIG Notes

    IPSJ SIG Notes 97, 13-20, 2008-12-13

    Information Processing Society of Japan (IPSJ)

References:  13

  • <no title>

    HEALY J. M.

    Failure to Connect : How Computers Affect Our Childrens' Minds-For Better and Worse, 1998

    Cited by (1)

  • 小学校学習指導要領 理科

    文部科学省

    http://www.mext.go.jp/b_menu/shuppan/sonota/990301/03122601/005.htm

    Cited by (1)

  • <no title>

    RIDPATH I.

    Star Tales, 1988

    Cited by (1)

  • <no title>

    REY H. A.

    Finding the Constellations, 1954

    Cited by (1)

  • ステラナビゲータ

    アストロアーツ

    http://www.astroarts.co.jp/

    Cited by (1)

  • <no title>

    SHUPE R.

    Learning ActionScript 3.0 ; A Beginner's Guide, 2008

    Cited by (1)

  • Microsoft Office PowerPoint

    http://office.microsoft.com/ja-jp/powerpoint/default.aspx

    Cited by (1)

  • <no title>

    宮城県教育研修センター

    http://www.edu-c.pref.miyagi.jp/

    Cited by (1)

  • Mitaka

    http://4d2u.nao.ac.jp/html/program/mitaka/

    Cited by (1)

  • <no title>

    http://science.is.akita-u.ac.jp/tenmonkan/top.html

    Cited by (1)

  • <no title>

    KUNITZSCH P.

    A Dictionary of Modern Star Names : A Short Guide to 254 Star, 2007

    Cited by (1)

  • <no title>

    久保田

    ICT教育の実践と展望, 2003

    Cited by (1)

  • <no title>

    CUBAN L.

    Oversold and Underused : Computers in the Classroom, 2003

    Cited by (1)

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    110007114532
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AN10096193
  • Text Lang
    JPN
  • Article Type
    ART
  • ISSN
    09196072
  • NDL Article ID
    9756176
  • NDL Source Classification
    ZM13(科学技術--科学技術一般--データ処理・計算機)
  • NDL Call No.
    Z14-1121
  • Data Source
    CJP  NDL  NII-ELS  IR 
Page Top