ジンベエザメの行動追跡を目的とした発信機装着用曳航体の流体力特性  [in Japanese] Hydrodynamic Characteristics of Towing Buoy with Transmitting Tags for Satellite Tracking of Whale Shark Rhincodon typus  [in Japanese]

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Author(s)

    • 塩出 大輔 SHIODE Daisuke
    • 東京海洋大学海洋科学部海洋生物資源学科 Department of marine biosciences, Faculty of Marine Science, Tokyo University of Marine Science and Technology
    • 深谷 陽介 FUKAYA Yosuke
    • 東京海洋大学海洋科学部海洋生物資源学科 Department of marine biosciences, Faculty of Marine Science, Tokyo University of Marine Science and Technology
    • 胡 夫祥 [他] HU Fuxiang
    • 東京海洋大学海洋科学部海洋生物資源学科 Department of marine biosciences, Faculty of Marine Science, Tokyo University of Marine Science and Technology
    • 東海 正 TOKAI Tadashi
    • 東京海洋大学海洋科学部海洋生物資源学科 Department of marine biosciences, Faculty of Marine Science, Tokyo University of Marine Science and Technology

Abstract

ジンベエザメは、全長20mにも達する世界最大の魚類である。本種は、プランクトン食の大型板鰓類の一種であるものの、他にも甲殻類、魚卵、群れをなす表層性浮魚類や比較的大型の魚類まで補食する。本種の資源動向や保護政策に対する関心は非常に高く、対象漁業による漁獲の影響の受けやすさや再生産率の低さ等を理由として、本種は1997年にIUCN(国際自然保護連合)において危急種に指定され、またCITES(絶滅のおそれのある野生動植物の種の国際取引に関する条約)では2002年に附属書IIに掲載された。ジンベエザメは全世界の熱帯および温帯に分布し、沿岸から外洋まで広く回遊すると考えられている。しかし、本種の詳細な分布域、移動回遊の距離や経路、生息深度については不明な点が多い。そのため、移動経路や分布に関する詳細な知見が必要とされている。近年、海洋動物の移動経路把握を目的として、アルゴス衛星システムを利用した衛星電波発信機による行動追跡が盛んに行われている。我が国では、(独)水産総合研究センターにより希少大型サメ類の回遊追跡試験が実施され、ジンベエザメもその対象種の一つとして、アルゴス衛星システムを用いた移動追跡が試みられている。

Flume tank experiments were performed to examine the fluid characteristics of the towing buoy in which the transmitter was installed to track movement of whale shark. The improved-type buoy is made of syntactic foam with high pressure-tightness and buoyancy, and has a streamline shape with the dimension of 48cm long in total, 4cm and 6cm in maximum width and height, compared with the conventional buoy of 39cm long and 12cm in maximum width. The towing drag, lateral force, lifting force, and pitching moment of their buoys were measured with a six-component balance at attack angles ranging from -30°to 30°, and at current speeds ranging from 40 to 140cm/s. Coefficient of each force, moment, and pressure center were also obtained. The drag coefficient of the improved-type buoy was below 0.1 within the attack angle range between ±10°, which is smaller than that of the conventional type at any attack angle. Coefficient of pitching moment of improved-type buoy within the attack angle range between ±10° was quite small, and larger than that of the conventional type. The conventional buoy has its pressure center in the anterior of the body, which causes unstable posture in towing. In contrast, the improved-type buoy has a pressure center in the posterior. Therefore, its posture in towing is stabilized around the attack angle of -5° when the wire-attachment position is determined in the anterior of the buoy, taking the gravity center of the body and transmitter into consideration.

Journal

  • Journal of Fisheries Engineering

    Journal of Fisheries Engineering 45(3), 187-193, 2009

    The Japanese Society of Fisheries Engineering

References:  16

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    110007115147
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AN10278554
  • Text Lang
    JPN
  • Article Type
    ART
  • ISSN
    0916-7617
  • NDL Article ID
    10183655
  • NDL Source Classification
    ZR26(科学技術--農林水産--水産)
  • NDL Call No.
    Z18-1327
  • Data Source
    CJP  NDL  NII-ELS  J-STAGE  JASI 
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