理工系学生を対象とした技術文書作成支援システム  [in Japanese] A Support System Aimed at an Improvement of Technical Writing Ability For Science and Engineering Course Students  [in Japanese]

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Abstract

技術者を目指す理工系学生にとって,論文などの技術文書を執筆する能力は必要不可欠である.しかしながら,論理的な文章を書くことが苦手な理工系学生は多い.一方,彼らは論理的思考能力を必要とするプログラミングは得意である.そこで,プログラミングの技術を論文執筆に活かすために,文書をクラス図のような形に可視化する推敲システムを考案した.可視化により,理工系学生にとって文章の構造が理解しやすくなると考える.本システムにより文書を客観的に解析することで,自分が書いた文章の不具合を認識させ,学生自身の文書作成能力の向上を図る.本稿では,開発したシステムおよび,その利用効果について報告を行う.

It is very important ability to make the engineering documentation for science and engineering course students. However, many of them are not good at writing logical sentences. Meanwhile, they are good at writing logical computer programs. We have devised a support system to polish a document written by themselves. It is available to make visible the document to the way in the class chart of the object-oriented programming languages. Students can find and revise the incomprehensible sentences and illogical part by using this software. It leads to an improvement technical writing ability for them. In this paper, we introduce our developed software and verify its effectiveness.

Journal

  • IPSJ SIG Notes

    IPSJ SIG Notes 98, 91-96, 2009-02-20

    Information Processing Society of Japan (IPSJ)

References:  14

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    110007131900
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AN10096193
  • Text Lang
    JPN
  • Article Type
    ART
  • ISSN
    09196072
  • NDL Article ID
    10178699
  • NDL Source Classification
    ZM13(科学技術--科学技術一般--データ処理・計算機)
  • NDL Call No.
    Z14-1121
  • Data Source
    CJP  NDL  NII-ELS 
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