失敗に対する柔軟性が推論課題における情報価の評価に与える影響--電気生理学的検討 Relation of flexibility to failure on information valence evaluation in a reasoning task: an electrophysiological study

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Abstract

失敗に対する柔軟性が低い児童・生徒は、失敗を単なる失敗としてネガティブに捉え、失敗を起点として学習をすすめるという姿勢があまり認められないことがわかっている(堀野・市川・奈須,1990)。そこで、本研究では、Wasonの2-4-6課題に着目した。この課題では、背理法を用いることによってネガティブな出来事に積極的な意味を与えることができ、一見ネガティブな情報を用いることによって課題関連情報を見つけることができるからである(Oaksford & Chater, 1994)。実験では、10名の学部生に十分な教示を与えて背理法を理解させたうえで一部改変した2-4-6課題を行わせた。また、実験後、失敗に対する柔軟性尺度に記入させた。事象関連電位を分析したところ、P3振幅と失敗に対する柔軟性尺度値との間に正相関が認められた。これは、被験者がフィードバック情報の情報価を字義的な意味ではなく、課題解決への寄与という観点から評価していることを示唆する結果であった。また、失敗に対する柔軟性が低い被験者ほど情報価を低く見積もり、課題解決への論理的帰結に注意を向けて情報を活用する傾向が弱いことが示唆された。

Children with low flexibility to failure are likely to consider a failure merely negative, and their attitude toward the promotion of learning through a mistake is weak (Horino, Ichikawa, & Nasu, 1990). In Wason's 2-4-6 task (Wason, 1960), 'reductio ad absurdum' enables us to consider the negative event to be positive, leading to the finding of task-related information (Oaksford & Chater, 1994). Ten undergraduate students were instructed enough to understand such logical procedure in a modified 2-4-6 task and were given flexibility to failure questionnaire after performing the task. Event-related brain potential results showed correlations between P3 amplitude and flexibility to failure score. These results were considered that subjects evaluated feedback information valence from the perspective of contribution to task solution rather than literal meaning. Moreover, it was suggested that subjects with lower flexibility to failure were likely to estimate positive valence of information lower and unlikely to focus on and use a logical conclusion toward task solution.

Journal

  • Bulletin of Kyushu Women's University. Humanities and social sciences

    Bulletin of Kyushu Women's University. Humanities and social sciences 45(3), 1-16, 2009

    Kyushu Women's University & Kyushu Women's Junior College

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    110007144741
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AN10143588
  • Text Lang
    ENG
  • Journal Type
    大学紀要
  • ISSN
    09162151
  • NDL Article ID
    10171848
  • NDL Source Classification
    ZV1(一般学術誌--一般学術誌・大学紀要)
  • NDL Call No.
    Z22-663
  • Data Source
    NDL  NII-ELS 
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