社会学の方法論としての社会調査 The social survey as a methodology of sociology

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抄録

日々起こるでき事に対して、マスコミの見落した点を点検しているうちに、自然とわたし自身が関係した"調査"についての反省ということにつながった。既存の"知識"から出発した結果、調査はいつも"見落し"があることに気付いた。自己の"知識"の限界である。この見落しは2つの系列に区分することができる。1つは自分自身の対象に迫る姿勢に関するものであり、いま1つは対象化される対象の状態に関するものである。前者はまず3つの段階に区分できる。(1)自明なモノゴトを無条件に是認する、(2)"確かなモノゴドと考えられているモノゴトを改めて吟味する、即ち対象として意識する、(3)吟味の方法的検討の拠点として自分と対象の関係を問う段階である。(3)は更に自他未分から始まって他者が対象とされるに至り自分の問題として考えるという段階に区分される。当事者としての自覚することによって、受身の我から積極的な我に変化する。社会学の方法としての社会調査は、時間的存在として歴史を生きることとなる。意味を問うことに始まる自覚の後至性は、空間的な広がり、そこで生活が営まれる環境の限界を空間的に超えるという体験ではなくて、時間的に自己にとって意識化され、自己の意識としての自覚に至るとともに、単なる第三者としての傍観者観察という営みから、行為者、生きる全体としての生活者としての自覚、それはまた当事者として受身から能動的な我の自覚を意味している。時間的存在としての自覚は、確定した過去と未定の未来という矛盾の一方を切り捨てることではなくて、矛盾したモノゴトを含む新しい全体を積極的に創り出すためのある幅をもった現在を設定するという視点から捉え直すという働きに結びつく。見落しを積極的に創り出すことによって、社会調査の資料は、歴史学の史料とつながることになる。環境は単に自然・社会・文化といった形で"知識"化されたモノゴトのあり様から主体として個がそこで生きる社会的状況として捉え直すことによって意味をもつことになる。住む世界の拡大と意識化の深化とは呼応して行うことによって初めて実態に近づくことになる。この視点から見落したものを積極的に見直すことによって意味をもつことになる。歴史学が現在の体制において自明とされる前提に立つことの見落しは、都市と農村の相関する協同研究によって補足される必要がある。社会的差別は被害者の側の視点-勝つ強さのみが強調されるが負けない強さは視座の変更を必要とする-に立つことによって初めて解決の途を見出すことになる。

As I examined the points the mass media overlook in the day to day occurrences I was naturally led to a self-examination concerning the "surveys" I am involved in. I perceive that because surveys have their outset in existing "knowledge" they always have "oversights". These oversights may be classified into two categories. The limits of our own "knowledge". The first [category] is our own posture on approaching the object, and the second one is the condition of the objectified object. The former is first divisible in three stages. (1) Unconditionally approving self-evident matters; (2) Reinvestigating a matter believed to be "indubitable", that is being aware of it as an object; (3) The stage where our investigation's methodic examination position questions the relationship between the object and us. Number (3) is further divided in steps starting from the non-distinction between self and other, through objectifying the other, to thinking of it as our own problem. The awareness of being involved changes one's ego from passive to active. As a sociological method the social survey has a temporal existence and therefore lives in history. The nature of the post self-awakening that begins to ask for meaning is not a spatial extension, the experience of spatially crossing the limits of the surroundings in which life is conducted, but a conscientization of the self in time. Reaching awareness of one's self-consciousness simultaneously changes the involved [me] from just being a third person bystander conducting a survey to being an agent/performer aware of being a full participant in life which also means becoming conscious of myself as a behavioral ego instead of just a passive one. The self-awareness as temporal existence is not an ignoring of the contradictions between the defined past and the undefined future; instead it connects to the action of grasping afresh [the meaning] from a new starting point that defines the present as having a certain breadth which actively produces a new whole containing the contradicting matters. Because they actively produce oversights the sources of social surveys become connected with sources of historical science. The surroundings, in the shapes of nature, society or culture, cease to be merely conditioning "knowledgized" matters. Instead they are now grasped as the subject, the social context in which individuals live and thus having meaning. The expansion of the inhabited world and the deepening of the conscientization are acting in concert wherefore the actual conditions are approached for the first time. By reviewing the oversights from this viewpoint they are getting meaning. The oversights made by historical science that stands in the premises taken for granted in today's systems need the assistance of the joint research on city-village relations. By taking the viewpoint of the victims of social discrimination-making it necessary to alter our vantage from one that only emphasizes the winner's strength to one that sees the strength of the undefeated-then for the first time a path of solution will be detected.

収録刊行物

  • 関西学院大学人権研究

    関西学院大学人権研究 12, 13-32, 2008-03

    関西学院大学

各種コード

  • NII論文ID(NAID)
    110007149505
  • NII書誌ID(NCID)
    AA11248794
  • 本文言語コード
    JPN
  • 資料種別
    Departmental Bulletin Paper
  • ISSN
    1344039X
  • データ提供元
    NII-ELS  IR 
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