高校生にみられる「いじめ」行動と「いじめ」に関連する要因

書誌事項

タイトル別名
  • コウコウセイ ニ ミラレル イジメ コウドウ ト イジメ ニ カンレンスル ヨウイン
  • Bullying and Bullying-Related Factors Among High School Students

この論文をさがす

抄録

type:原著

本研究で大学生を対象に行った調査結果をもとに、高校生にみられる「いじめ」に関連する出来事を抽出し、そうした出来事と、「いじめ」被害感覚との関連を高校生を対象にした調査の結果をもとにして検討した。さらに、「いじめ」被害感覚と、友人関係の在り方や学級適応感との関連についても、高校生を対象にした調査の結果をもとにして検討した。調査の結果、高校生の「いじめ」被害感覚に関連する出来事には性差がみられることが示唆された。また、「いじめ」が学級適応感に与える影響は女子の方が大きいことや、「いじめ」を行った相手との関係で、友人関係の在り方に与える影響が異なることが示唆された。

Based on the results of the previous study obtained from university students, bullying-related incidents observed among high school students were extracted, and relationships between these extracted incidents and feelings of being bullied were examined, employing questionnaire results obtained from high school students. In addition, relationships between feelings of being bullied and friendship, class adaptation were also examined based on the same questionnaire data. Results indicated that there was a sex difference in the description of the incidents related to feelings of being bullied among high school students. It was also found that bullying affected class adaptation more in female students, and it affected friendship in different ways, depending on the relationship that one had with the bully.

収録刊行物

関連プロジェクト

もっと見る

詳細情報 詳細情報について

問題の指摘

ページトップへ