協同作業認識尺度の開発  [in Japanese] Development of a Scale to Measure Belief in Cooperation  [in Japanese]

Search this Article

Author(s)

Abstract

本研究の目的は, 協同作業の認識を測定する尺度を開発し, その信頼性と妥当性を確認することであった。まず研究1において, 大学生と専門学校生1,020名を対象として探索的な因子分析をおこなった。その結果, 協同作業の認識は, 協同効用, 個人志向, 互恵懸念の3因子18項目で構成されていることが示された。確証的因子分析をおこなった結果, 3因子モデルの十分な適合度が示された。そこで, この3因子からなる尺度を協同作業認識尺度とした。研究2では, 大学生と専門学校生2,156名を対象に調査をおこない, 3因子の併存的妥当性を検討した。また, 研究3では, 協同学習を導入した授業を受講した97名の大学生を対象に, 3因子の介入的妥当性と予測的妥当性を検討した。研究2と研究3の結果より, 協同作業認識尺度を構成する3因子の妥当性を確認することができた。最後に, 協同学習の実践場面における協同作業認識尺度の活用法や今後の課題について考察した。

  The purposes of the present study were to develop a scale that would enable the measurement of the belief in cooperation, and to substantiate the reliability and validity of the new scale.  In Study 1, exploratory factor analysis of data from 1,020 university and technical college students revealed that the belief in cooperation was composed of 3 factors : usefulness of cooperation, individual orientation, and inequity.  Confirmatory factor analysis of the factors showed sufficient fitness.  We named this scale “The Belief in Cooperation Scale”.  In Study 2, research with 2,156 university and technical college students showed concurrent validation of the scale.  In Study 3, research with 97 university students who had attended a class that used cooperative learning revealed the interventional and predictive validity of the scale.  The practical uses of the scale and future considerations were discussed.

Journal

  • The Japanese Journal of Educational Psychology

    The Japanese Journal of Educational Psychology 57(1), 24-37, 2009

    The Japanese Association of Educational Psychology

Cited by:  1

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    110007226322
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AN00345837
  • Text Lang
    JPN
  • Article Type
    Journal Article
  • ISSN
    0021-5015
  • NDL Article ID
    10217717
  • NDL Source Classification
    ZF1(教育)
  • NDL Call No.
    Z7-182
  • Data Source
    CJPref  NDL  NII-ELS  J-STAGE  NDL-Digital 
Page Top