動的な現象の理解を支援するアニメーション作成システム : ニーズ分析に基づくシステム設計  [in Japanese] An animation making system for supporting understanding about dynamic phenomenon : System design based on the needs analysis  [in Japanese]

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Abstract

我々は,理科授業において事物や事象を,動きを伴うモデルとして表現させることにより,生徒の理解を支援するアニメーション作成システム"Scherzo"を開発する.生徒は動的な現象を表現するため,Scherzoでアニメーションを作成する.生徒はアニメーションの作成過程で,動的な現象について,画面上を動く図形オブジェクトを確認しながら現象に対する理解を深めていく.本稿では,教育現場のニーズ分析に基づき,Scherzoの設計について報告する.

We develop an animation making system called "Scherzo" for students to understand about phenomenon in the science education by expressing dynamic models. To express the dynamic phenomenon, students can easily make animations by using scherzo. Through the animation making process, students think compared with the objects moving in the animation and understand the phenomenon. We explain the system design based on the needs analysis in this report.

Journal

  • IEICE technical report

    IEICE technical report 108(470), 53-58, 2009-02-28

    The Institute of Electronics, Information and Communication Engineers

References:  4

Cited by:  2

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    110007325763
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AN10013163
  • Text Lang
    JPN
  • Article Type
    Journal Article
  • ISSN
    09135685
  • NDL Article ID
    10204409
  • NDL Source Classification
    ZN33(科学技術--電気工学・電気機械工業--電子工学・電気通信)
  • NDL Call No.
    Z16-940
  • Data Source
    CJP  CJPref  NDL  NII-ELS 
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