協同による大学授業の改善  [in Japanese] Classroom Reform in Higher Education: A Review of the Use of Cooperative Learning  [in Japanese]

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本稿は, 協同学習の理論と技法の観点から, 協同による大学授業の改善を目指した最近の実践報告と実践研究を概観し, 今後の検討課題を指摘した。 わが国の大学教育を取り巻く環境は激変しており, 大学教育は大きな変換点にある。 その中にあって, 社会が期待するだけの教育成果を大学が達成できているかといえば疑問が残る。 大学教育の改善は日々繰り返されている授業の改善なくして実現できないという立場から, 本稿では大学教育の置かれた現状を社会的要請と学生の変化の視点から捉え, 授業改善の必要性を確認し, その視点と方向性を検討した。 その上で, 学生を中心とした学生参加型授業を実現し, 社会の要請に応えられる大学授業を実現するためには, 協同学習の理論と技法が有効であることを確認し, 協同学習を意識した大学授業に関する実践報告と実践研究を検討した。 最後に, 協同に基づく授業づくりや授業改善において考慮すべき主な問題点を指摘した。

Higher education in Japan is experiencing sudden and dramatic changes, and is being transformed by these changes. However, it is unclear whether higher education is meeting society's expectations. Higher education cannot be reformed without improvements in the methods of instruction used. The present paper considers the situation that universities are presently facing, including society's expectations and changes within the general student population, and surveys recent reports and research on the use of cooperation for improving instruction in university classrooms. The results of the survey affirmed the effectiveness of cooperative theory and practice for realizing student-centered learning and meeting society's expectations for higher education. The review confirmed the need for reform in the methods of instruction, as well as clarifying some of the problems that require consideration when using cooperative methodology in the classroom. Suggestions for future consideration are provided.

Journal

  • The Annual Report of Educational Psychology in Japan

    The Annual Report of Educational Psychology in Japan 48(0), 163-172, 2009

    The Japanese Association of Educational Psychology

Cited by:  1

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    110007326101
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AN00057901
  • Text Lang
    JPN
  • Article Type
    Journal Article
  • ISSN
    0452-9650
  • NDL Article ID
    10306126
  • NDL Call No.
    Z7-183
  • Data Source
    CJPref  NDL  NII-ELS  J-STAGE  NDL-Digital 
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