公立幼稚園における障害幼児への特別支援体制に関する調査研究 : 教育委員会担当職員への質問紙調査  [in Japanese] Special Educational Support Systems for Preschoolers With Disabilities in Public Preschools in Japan : Survey of Staff of City Boards of Education  [in Japanese]

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Author(s)

    • 金 珍煕 KIM Jinhee
    • 筑波大学大学院人間総合科学研究科 Graduate School of Comprehensive Human Sciences, University of Tsukuba

Abstract

本研究では、公立幼稚園において個別の指導計画を含め、特別な教育的支援がいかになされているかの実態を把握するために、公立幼稚園の管轄機関である教育委員会の担当職員を対象に、障害幼児に対して市のシステムとしてどういう体制がつくられているか、および教育委員会が公立幼稚園や幼稚園教諭に対していかなる支援を行っているかを明らかにし、就学前段階での特別支援教育の体制整備に関する基礎資料を得ることを目的とし、都道府県庁所在地市・区の教育委員会37か所を対象に郵送法による質問紙調査を実施し、34市(92%)から回答があった。その結果、26市(76%)の公立幼稚園に障害幼児が在籍しており、全体の障害幼児在籍率は2.2%であった。そのうち、在籍障害児率0%が8市を示しており、最も多い市においては11.3%であった。障害幼児への具体的支援については、加配教員や介助員、非常勤教諭等の「人的支援」が12市(50%)、「研修や相談活動による教員と保護者への支援」が12市(50%)を示した。また、公立幼稚園に対して「個別の指導計画」の作成を求めている教育委員会は7市(21%)のみであった。実際に使用している個別の指導計画の書式において、子どもに対する実態把握から評価まで作成しているのは1か所のみであった。

The present study examined how special educational support systems for preschoolers with disabilities are practiced in public preschools, in order to show the current status of and challenges for special supports, including Individual Teaching Plans. Questionnaires were distributed to staff of 37 city Boards of Education, and collected from 34 of those. The results were as follows: (1) Preschoolers with disabilities were enrolled in public kindergartens in 26 of the cities (76%), representing 2.2% of the children enrolled. (2) Asked about special supports including Individual Teaching Plans for the preschoolers with disabilities, the main suggestion was human support, such as helpers, part-time teachers, and assistant teachers; only 7 cities (21%) asked about implementing Individual Teaching Plans. (3) Responding to a question about the format of the Individual Teaching Plans actually used, only 1 Board of Education reported implementing Individual Teaching Plans based on a process extending from identifying the actual condition of the children with disabilities to evaluating the Individual Teaching Plans.

Journal

  • The Japanese Journal of Special Education

    The Japanese Journal of Special Education 45(5), 255-264, 2008

    The Japanese Association of Special Education

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    110007328986
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AN00172513
  • Text Lang
    JPN
  • ISSN
    0387-3374
  • NDL Article ID
    9452948
  • NDL Source Classification
    ZF9(教育--各科教育)
  • NDL Call No.
    Z7-314
  • Data Source
    NDL  NII-ELS  J-STAGE 
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