聴覚障害児の関係節の理解 Comprehension of Relative Clauses by Children With Hearing Impairments

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抄録

本研究では、聾学校に在籍する聴覚障害児を対象に、関係節の理解についてテスト形式で検討した。実験1では、Hakuta(1982)ほかで示されている健聴児の特徴である、語の配置、語順、格助詞などの要因が影響を与えているのかをみた。その結果、聴覚障害児は健聴児と同様に、語の配置(NNVNVかNVNNVか)という要因に最も影響を受けていた。また、約半数の児童は、健聴児に匹敵する成績を示した。実験2では、関係節理解に既有知識といった意味情報が用いられているのかについて検討したところ、多くの児童では活用されていたが、若干の児童はまったく意味情報を利用しないという結果になった。

The present study examined comprehension of relative clauses by children with hearing impairments. Participants in Experiment I were 40 elementary school children (3rd to 6th grade; average age, 10:4); participants in Experiment II were 23 5th and 6th graders (average age, 11:4). In the 5 conditions in Experiment I, relative clauses were varied in terms of antecedent position and by scrambling the word order. The results indicated that the first factor in comprehension for these children was word order of the nouns (N) and verbs (V), e.g., NNVNV or NVNNV, which is similar to results found in children without hearing impairments (Hakuta, 1982). Half of the children with hearing impairments understood correctly all the variations of relative clauses that were presented, whereas the other children partially used case particles or word-order information. Experiment II examined the extent to which semantic information affected comprehension of relative clauses. The results suggested that the comprehension of most of the children with hearing impairments was affected by the semantic information, but a few of the children were not significantly affected.

収録刊行物

  • 特殊教育学研究

    特殊教育学研究 45(2), 77-84, 2007

    一般社団法人 日本特殊教育学会

各種コード

  • NII論文ID(NAID)
    110007329012
  • NII書誌ID(NCID)
    AN00172513
  • 本文言語コード
    JPN
  • ISSN
    0387-3374
  • NDL 記事登録ID
    8980355
  • NDL 雑誌分類
    ZF9(教育--各科教育)
  • NDL 請求記号
    Z7-314
  • データ提供元
    NDL  NII-ELS  J-STAGE 
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