高精細低容量な板書講義映像生成システム  [in Japanese] High-resolution and Low-bit-rate Lecture-Video Distributing System for Chalk-and-Talk Based Lectures  [in Japanese]

Access this Article

Search this Article

Author(s)

Abstract

板書による授業を対象とした,高精細かつ低容量な講義映像配信システムを提案する.予備実験により,ビデオオンデマンド型のe-Learningにおいて,学生は(1)文字が読みやすい,(2)どこを説明しているか分かる,ことを重視することが分かった.これらを考慮して,著者らは,デジタルビデオカメラとデジタルスチルカメラの2種類のカメラ映像を合成する手法を提案する.具体的には,説明する講師の姿として低解像度のデジタルビデオカメラの動画を用い,板書文字にはデジタルスチルカメラの高精細な画像を低フレームレートで利用することで配信に適した容量に押さえつつ,十分に文字の読める解像度をもつ映像を提供することができた.主観評価実験より,システムの有効性が示された.

We proposed the high-resolution and low-bit-rate lecture-video distributing system for the chalk-and-talk based lectures. The preliminary experiment on the VoD based e-lecture showed that students are conscious of the following two issues: (1) written letters are legible and (2) the lecturer's indicating position is recognizable. In consideration of these, we proposed a high-resolution and low-bit-rate lecture-video distributing system for chalk-and-talk based lectures. The proposed system superimposes two kinds of camera images: one is low-resolution video from a digital camcorder and the other, the high-resolution image sequences from a digital still camera. The subjective assessment experiment showed the effectiveness of the proposed system.

Journal

  • Japan Journal of Educational Technology

    Japan Journal of Educational Technology 33(1), 41-49, 2009

    Japan Society for Educational Technology

References:  15

Cited by:  3

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    110007331921
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AA11964147
  • Text Lang
    JPN
  • Article Type
    Journal Article
  • ISSN
    1349-8290
  • NDL Article ID
    10377931
  • NDL Source Classification
    ZF1(教育)
  • NDL Call No.
    Z7-904
  • Data Source
    CJP  CJPref  NDL  NII-ELS  J-STAGE 
Page Top