出口での衝突と方向転換が流動係数に及ぼす影響と障害物の効果について(応用,応用可積分系,<特集>平成21年研究部会連合発表会) Analysis on an Impact of Conflict, Turning, and an Obstacle on Pedestrian Outflow(Application,Applied Integrable Systems,<Special Issue>Joint Symposium of JSIAM Activity Groups 2009)

この論文にアクセスする

この論文をさがす

著者

    • 柳澤 大地 Yanagisawa Daichi
    • 東京大学大学院工学系研究科航空宇宙工学専攻:(独)日本学術振興会 Department of Aeronautics and Astronautics, School of Engineering, The University of Tokyo:Japan Society of the Promotion of Science
    • 友枝 明保 [他] Tomoeda Akiyasu
    • 明治大学先端数理科学インスティテュート:東京大学大学院工学系研究科航空宇宙工学専攻 Department of Aeronautics and Astronautics, School of Engineering, The University of Tokyo:Meiji Institute for Advanced Study of Mathematical Sciences and Intellectual Property, Meiji University
    • 西 遼佑 Nishi Ryosuke
    • 東京大学大学院工学系研究科航空宇宙工学専攻 Department of Aeronautics and Astronautics, School of Engineering, The University of Tokyo
    • 須摩 悠史 Suma Yushi
    • 東京大学大学院工学系研究科航空宇宙工学専攻 Department of Aeronautics and Astronautics, School of Engineering, The University of Tokyo
    • 大塚 一路 Ohtsuka Kazumichi
    • 東京大学大学院工学系研究科航空宇宙工学専攻 Department of Aeronautics and Astronautics, School of Engineering, The University of Tokyo
    • 西成 活裕 Nishinari Katsuhiro
    • 東京大学大学院工学系研究科航空宇宙工学専攻:(独)科学技術振興機構さきがけ Department of Aeronautics and Astronautics, School of Engineering, The University of Tokyo:PRESTO, Japan Science and Technology Corporation

抄録

本研究では,群集の居室からの退出過程で重要な現象である「複数人の同時衝突」と「出口手前での方向転換」の効果をフロアフィールドモデルに導入し,そのモデルの妥当性を実験により検証した.さらに我々は障害物を出口前に置くと流動係数が大きくなることを実験により発見した.本論文のモデルを用いることで,この現象は障害物で人の自由な動きが制限され,大人数での衝突頻度が減少することが原因であることが分かった.

In this paper, we have introduced the effects of two important phenomena in evacuation dynamics, i.e., "conflict between pedestrians" and "turning at an exit", to the floor field model. The validity of our extended model is verified by our experiments. We have also found that putting an obstacle in front of the exit increases the pedestrian outflow from our experiments. Our extended model clearly explains the mechanism of the effect of the obstacle, i.e., an obstacle restricts the pedestrians' movement and decreases the conflicts, which leads to the increase of the pedestrian outflow.

収録刊行物

  • 日本応用数理学会論文誌

    日本応用数理学会論文誌 19(3), 279-292, 2009

    一般社団法人 日本応用数理学会

参考文献:  11件中 1-11件 を表示

各種コード

  • NII論文ID(NAID)
    110007360451
  • NII書誌ID(NCID)
    AN10367166
  • 本文言語コード
    JPN
  • 資料種別
    ART
  • ISSN
    09172246
  • NDL 記事登録ID
    10455405
  • NDL 雑誌分類
    ZM31(科学技術--数学)
  • NDL 請求記号
    Z15-727
  • データ提供元
    CJP書誌  NDL  NII-ELS  J-STAGE 
ページトップへ