学生実験におけるウェブベースの教材のためのログ分析技術に関する研究  [in Japanese] A research of log analysis technique for web based teaching materials in student experiment class  [in Japanese]

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Abstract

実験の説明や解説に詳細な図や説明を用いることは、特に初学者にとって理解を深める助けとなる。これらに一連のウェブ上のスライドを用いる場合、閲覧者は順にこれを読み進めるが、同時に読み返しや繰り返し閲覧を行うことが多い。これらの様子はウェブサーバのログとして記録可能であるが、この閲覧パターンについて特徴を抽出するためには適切なチャートを用いる必要がある。本研究では2年間にわたり、母集団の異なるデータに対して解析を行い、等高線図を用いた特徴抽出の手法を導入した結果、スライドページ間の関連性や、一連のスライドの類似性が認められた。これらの結果についてデータを示し解説する。

Experiment manuals with very detailed pictures and instructions which is utilizing a web based systems are very helpful for learners in student experiment. Generally, these pages are designed to be browsed page by page in unidirectionally, according to the contents. However, students shuttle between some pages back and forth. In this case, interesting features are found by analyzing recorded logs of the web server. Moreover, these features are well enhanced by utilizing appropriate charts utilizing contour lines. The relativity between each page can be observed by using this chart. In this paper, some results are reported based on different population of two academic years' log data. In this paper, one of these results are reported by analyzing two school years' log data.

Journal

  • IEICE technical report

    IEICE technical report 109(193), 19-22, 2009-09-05

    The Institute of Electronics, Information and Communication Engineers

References:  4

Cited by:  2

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    110007387436
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AN10013163
  • Text Lang
    JPN
  • Article Type
    Journal Article
  • ISSN
    09135685
  • NDL Article ID
    10391039
  • NDL Source Classification
    ZN33(科学技術--電気工学・電気機械工業--電子工学・電気通信)
  • NDL Call No.
    Z16-940
  • Data Source
    CJP  CJPref  NDL  NII-ELS 
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