高等教育の充実のための科目デザインの構想  [in Japanese] The Concept of the Course Design Method for More Enrichment of Higher Education  [in Japanese]

Access this Article

Search this Article

Author(s)

Abstract

高等教育の充実のために,「高等教育における科目デザインの過程の外化」が試みられている。教育のデザインの流れのうち,科目デザインから教材デザインまでは,大学教員の個人知に任されており,「記述したシラバス」はあっても,その過程を外化することはなかった。筆者らは,高等教育の充実に対応し,デザインのプロセスを外化することを目的として,工夫した5種類のシートをベースとした科目デザインの過程を外化する手法(これをシートベースのデザインと呼ぶ)を提唱している。本稿では,これらの手法の構想を説明したうえで,従来行われていたシラバスを書くというデザイン(これをシラバスベースのデザインと呼ぶ)と,提唱しているシートベースのデザインの両手法を比較し,シートベースのデザインのわかりやすさや書きやすさの検証を行った結果を報告する。

For more enrichment of higher education, "The representation of the process of the design in the education" has been challenged. Among the flows of the design of the education, the idea of a 'course design' for 'instructional design' is totally entrusted to the personal intellect of a university teacher and even if "described syllabus" is done, its process has not been presented outside. In correspondence with enriched higher education, the authors propose techniques (this is called "sheet-based-design") to make the process of course design based on the five different sheets for the purpose of representing the process of the design. This research explains the concept method of these techniques, and compares the design of writing syllabus which has been conventionally performed "syllabus-based-design" and the proposed sheet-based-design, and finally reports the plainness and the ease of writing the sheet-based-design with the results.

Journal

  • Journal of the Japan Information-culturology Society

    Journal of the Japan Information-culturology Society 16(1), 62-69, 2009-09-15

    情報文化学会

References:  10

Cited by:  3

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    110007468551
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AN10540318
  • Text Lang
    JPN
  • Article Type
    Journal Article
  • ISSN
    13406531
  • NDL Article ID
    10490652
  • NDL Source Classification
    ZM13(科学技術--科学技術一般--データ処理・計算機)
  • NDL Call No.
    Z14-B152
  • Data Source
    CJP  CJPref  NDL  NII-ELS  NDL-Digital 
Page Top