講義音声認識に基づくノートテイクシステム  [in Japanese] Classroom Note-taking System based on Automatic Speech Recognition of Lectures  [in Japanese]

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Abstract

我々は,大学の講義におけるノートテイク支援を目標とした音声認識システムの研究開発を行っている.本研究では,音声認識の結果を効率的に修正するインタフェースを設計・開発し,ノートテイクシステムを構成した.京都大学工学部で実際に行われた講義において,聴覚障害学生を対象に,手書きノートテイクと並行して本システムによるノートテイクを行った.聴覚障害学生とノートテイカらを対象としたヒアリング調査と運用時のログの定量的分析より,手書きテイクと同程度の平均9秒の遅延時間で手書きテイクのほぼ2倍の量の字幕提示を行えることを確認した.

We are developing an automatic speech recognition (ASR) system to assist note-taking in the classroom. We have designed and developed a note-taking system by combining the ASR system based on LM adaptation with an editing interface which enables efficient selection and correction of the ASR results. This system was tested for a hearing-impaired student in a lecture of Kyoto University on civil engineering. Compared with the current manual note-taking, the proposed system generated almost double amount of notes with the same latency.

Journal

  • IEICE technical report

    IEICE technical report 109(259), 25-30, 2009-10-22

    The Institute of Electronics, Information and Communication Engineers

References:  5

Cited by:  1

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    110007483128
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AN10013221
  • Text Lang
    JPN
  • Article Type
    Journal Article
  • ISSN
    09135685
  • NDL Article ID
    10432930
  • NDL Source Classification
    ZN33(科学技術--電気工学・電気機械工業--電子工学・電気通信)
  • NDL Call No.
    Z16-940
  • Data Source
    CJP  CJPref  NDL  NII-ELS 
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