Teachers' Points of View When They Fade Out in Collaborative Learning
-
- SAKAMOTO Atsuro
- Graduate School of Interdisciplinary Information Studies, The University of Tokyo
-
- HORITA Tatsuya
- Tamagawa University Research Institute
-
- YAMAUCHI Yuhei
- Interfaculty Intiative in Information Studies, The University of Tokyo
Bibliographic Information
- Other Title
-
- 教師が協調学習場面で足場はずしを行う際の観点
- キョウシ ガ キョウチョウ ガクシュウ バメン デ アシバハズシ オ オコナウ サイ ノ カンテン
Search this article
Abstract
初等教育の教科学習での協調学習場面において,教師が学習者のどのような要因に着目して足場はずし(Fading)を行うのか明らかにすることを目的とし,10名の小学校教師に対して質問紙と半構造化インタビューを用いて調査を行った.抽出された足場はずしを,それらが行われた際の理由や状況によって類型化した結果,3つのカテゴリ,7つのサブカテゴリに分類することができた.以上より,教師が協調学習場面で足場はずしを行う際に認識している観点が示された.
Journal
-
- Japan Journal of Educational Technology
-
Japan Journal of Educational Technology 33 (Suppl.), 85-88, 2009
Japan Society for Educational Technology
- Tweet
Details 詳細情報について
-
- CRID
- 1390001205229453952
-
- NII Article ID
- 110007503448
-
- NII Book ID
- AA11964147
-
- ISSN
- 21896453
- 13498290
-
- NDL BIB ID
- 10535208
-
- Text Lang
- ja
-
- Data Source
-
- JaLC
- NDL
- CiNii Articles
-
- Abstract License Flag
- Disallowed