初任教師メンタリング支援システムFRICAの開発(<特集>協調学習とネットワーク・コミュニティ) Development of Mentoring System FRICA for Novice Teacher(<Special Issue>Collaborative Learning and Networked Communities)

この論文にアクセスする

この論文をさがす

著者

抄録

本研究では,初任教師の育成として授業に関するメンタリングに注目をした.メンタリングとは,経験を積んだ専門家(熟達教師)が新参の専門家(初任教師)の自立を見守り,援助することである.初任教師を対象に授業に関するメンタリングを行う際は,初任教師が授業を行い,子どもの姿をもとにした授業の振り返りを行うことが有効である.しかし,子どもの姿をもとにした授業の振り返りを行う際に,(1)対話内容が授業技術や理論的なもの中心で,具体的な子どもの話がでてこない,(2)熟達教師の子どもの話が初任教師に伝わらない,(3)振り返る子どもに偏りが出るという問題がある.上記問題を解決するために,メンタリング支援システムFRICA(読み方:フリカ)を開発した.その結果,FRICAを利用することにより,子どもの話が引き出され,初任教師に伝わるように熟達教師が子どもの話ができるようになった.また,子どもの偏りに関しても効果がみられた.

This study focused on mentoring between novice teacher and expert teacher, which is aimed at improving teaching skill of the novice. Mentoring is defined as a process of which an expert helps a novice become independent. When focusing afterward on the children's behavior during the lesson given by the novice teacher, reflecting the lesson with an expert teacher is effective for the novice. However, there are three problems. First, it is difficult for them to talk about specific children or they tend to talk about abstract matters such as teaching skills or teaching theory. Second, it is hard for the novice teacher to make a correct interpretation of what the expert is saying. Third, even when teachers talk about particular children, they tend to be only a few. In order to solve these problems, we developed and evaluated a mentoring system called "FRICA." As a result of the evaluation, FRICA allowed novice teacher and expert teacher to focus on specific children's behavior and the novice teacher to make a correct interpretation of the expert teacher's explanation. FRICA was also effective in directing the teachers' attention to wide range of children.

収録刊行物

  • 日本教育工学会論文誌

    日本教育工学会論文誌 33(3), 209-218, 2010

    日本教育工学会

参考文献:  24件中 1-24件 を表示

被引用文献:  1件中 1-1件 を表示

各種コード

  • NII論文ID(NAID)
    110007520567
  • NII書誌ID(NCID)
    AA11964147
  • 本文言語コード
    JPN
  • 資料種別
    ART
  • ISSN
    1349-8290
  • NDL 記事登録ID
    10569297
  • NDL 雑誌分類
    ZF1(教育)
  • NDL 請求記号
    Z7-904
  • データ提供元
    CJP書誌  CJP引用  NDL  NII-ELS  J-STAGE 
ページトップへ