ソーシャルネットワーキングサービスを活用した教育実習実践コミュニティのデザイン(<特集>協調学習とネットワーク・コミュニティ) Designing a Learning Community for the Pre-service Teacher Training Using the Social Networking Service(<Special Issue>Collaborative Learning and Networked Communities)

この論文にアクセスする

この論文をさがす

著者

抄録

本研究の目的は,ソーシャルネットワーキングサービス(SNS)を活用し,教育実習生が実習期間中の体験報告に基づいた対話を行う場を提供することで,教育実習の振り返りを促進するとともに,教育実習生が実習期間中に身近なソーシャル・サポートを得られるようにすることである.授業実践を行った結果,SNSに備えられた日記とコメント機能を用いて,教育実習中に様々なソーシャル・サポートが交換された.実習期間中の日記をもとにした対話が,実践的知識の振り返りにつながるだけでなく,教育実習生が教育実習に関する事前知識や他者の実践的知識を共有することで,肯定的な思考を持つことができることが示唆された.

The authors created a learning community using the social networking service (SNS), where pre-service teachers can communicate online by writing diaries and exchanging comments in order to promote students' reflection on the pre-service teacher training, and to provide social support and a positive teaching and working attitude during the training. A classroom evaluation was conducted which confirmed that pre-service teachers did use the SNS to exchange social support among themselves. Sharing various experiences and opinions, by exchanging diaries or comments, promoted the pre-service teachers' reflection on their daily working experience. Furthermore, practical knowledge from other pre-service teachers who were receiving on-site training at schools served as foresight to pre-service teachers who were yet in earlier stages of preparation, and served as useful information for members training simultaneously but in different locations. It provided them with a positive attitude toward their training.

収録刊行物

  • 日本教育工学会論文誌

    日本教育工学会論文誌 33(3), 299-308, 2010

    日本教育工学会

参考文献:  21件中 1-21件 を表示

被引用文献:  6件中 1-6件 を表示

各種コード

  • NII論文ID(NAID)
    110007520575
  • NII書誌ID(NCID)
    AA11964147
  • 本文言語コード
    JPN
  • 資料種別
    NOT
  • ISSN
    1349-8290
  • NDL 記事登録ID
    10569741
  • NDL 雑誌分類
    ZF1(教育)
  • NDL 請求記号
    Z7-904
  • データ提供元
    CJP書誌  CJP引用  NDL  NII-ELS  J-STAGE 
ページトップへ