学校の荒れの収束過程と生徒指導の変化:—二者関係から三者関係に基づく指導へ—  [in Japanese] Process of Recovery After School Disruption ::A Change in Student Guidance  [in Japanese]

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Abstract

本研究の目的は, 学校の荒れが収束する過程で指導および生徒の意識にどのような変化が生じているのかを明らかにすることにある。そこで本研究では, 調査期間中に荒れが問題化し収束に向かったB中学校の生徒(のべ1,055名)に対して, 学校生活への感情, 教師との関係, 不良少年へのイメージおよび不公平な指導などをたずねる質問紙調査を3年間行い, その結果を荒れが問題化していない中学校7校の生徒(計738名)と比較した。またB中学校の管理職の教師に対し面接を行い, 荒れの収束過程で指導にどのような変化があったのかを探った。その結果, 生徒の意識に関しては荒れの収束に伴い不公平な指導の頻度が下がり, 学校生活への感情や不良少年へのイメージ, 教師との関係が改善していることが明らかになった。また生徒指導に関してはその指導が当該生徒に対してもつ意味だけでなく, 他の生徒や保護者に対してもつ意味が考慮された間接的な関わりが多用されるようになっていた。以上のことをふまえ, 実践的には指導を教師-当該生徒との関係の中だけで考えるのではなく, それを見ている第三者まで含めた三者関係の中で考える必要性があることを示唆した。

  In order to examine the process of recovery after school disruption, the present study investigated a junior high school that had had various problems with student guidance.  After 3 years, the problems had finally dissipated.  The research questions regarding the recovery from school disruption included how teachers’ student guidance changed, and effects on students’ images of school life, their teachers, and students with problem behavior.  Teachers (<i>n</i>=2) were interviewed, and students (<i>n</i>=1,055) completed a questionnaire.  The results suggested that the teachers’ double standard of student guidance had decreased.  Also, the students’ images of school life, their teachers, and students with problem behavior improved during the time the school was recovering from the disruption.  As a result of examining student guidance in detail, it appeared that, in the recovery from the school disruption, the teachers had taken care not only of the students with problem behavior, but also of the other students.  These results suggest that in order to prevent and resolve school disruptions, it would be important to focus not only on those students who have problem behavior, but also on the students without problem behavior.

Journal

  • The Japanese Journal of Educational Psychology

    The Japanese Journal of Educational Psychology 57(4), 466-477, 2009

    The Japanese Association of Educational Psychology

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    110007580116
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AN00345837
  • Text Lang
    JPN
  • ISSN
    0021-5015
  • NDL Article ID
    10509437
  • NDL Source Classification
    ZF1(教育)
  • NDL Call No.
    Z7-182
  • Data Source
    NDL  NII-ELS  J-STAGE  NDL-Digital 
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