対話型鑑賞の再構築 Reconstruction of the Framework of Art Appreciation Education Through Discussion

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著者

抄録

本研究では,中学生以降の対話型鑑賞における目的を再検討するとともに,その目的に向けどのように対話鑑賞の場を構築すべきかについて提言する。目的の見直しに際しては,ハーバーマスの「生活世界」の概念を援用し,対話型鑑賞の場を,日常知のストックとしての生活世界を組み替える場として位置づけた。鑑賞の場の構築については,主に,テート・モダンにおける鑑賞プログラムや筆者の授業実践に基づき,(1)従来の美術の枠内でのジャンル分けを脱構築したテーマ別鑑賞の有効性,(2)学習者とは異なるコンテクストを対話の場に導入する必要性を論じた。

Recently, more and more schools and museums are advocating art viewing programs through dialogue, whereas in Japan thorough discussion on its educational goal from different points of view have rarely been undertaken. This paper sets the learner model from junior high school to college; facilitating learners who can restructure their "life world" knowledge through discussion on art, exceeding the limits of domain specific knowledge construction. To accomplish this model, art work under themes specifically related to learners' life worlds and the introduction of the art works' contextual information from different eras and cultures into the process of discussion are argued for to broaden the frameworks of their life worlds. In conclusion, it defines the facilitators' role as a creator of debating culture open to both other participants in a classroom, and also cultural and historical others by being exposed to different viewpoints from different contexts.

収録刊行物

  • 美術教育学:美術科教育学会誌

    美術教育学:美術科教育学会誌 30(0), 265-275, 2009

    美術科教育学会

各種コード

  • NII論文ID(NAID)
    110007580642
  • NII書誌ID(NCID)
    AN10180722
  • 本文言語コード
    JPN
  • ISSN
    0917-771X
  • NDL 記事登録ID
    10239509
  • NDL 雑誌分類
    ZF1(教育)
  • NDL 請求記号
    Z7-3201
  • データ提供元
    NDL  NII-ELS  J-STAGE 
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