小学校図画工作科における「木」を素材とした造形教材の教育的意義について  [in Japanese] A Study of the Educational Meaning of Wood as a Teaching Material in Elementary School Classes  [in Japanese]

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Abstract

本稿は小学校図画工作科における造形教材としての「木」に着目し,「木」が子どもたちの豊かな「学び」を育む上で重要な教材であることを考察したものである。「木」を加工する際には適度な「制約」が生じる。この「木」の特性に着目し,「木」の造形教材としての教育的意義を,実践授業における女児の活動を分析することによって検証した。その結果,「本」の「制約」といった特質が,子どもの能動的な「試行錯誤」を促し、豊かな「学び」を培う重要な役割を果たしているということを明らかにした。

In this study we pay attention to wood as a teaching material in elementary school arts and crafts classes, and consider how wood is an important teaching material to develop children's learning. Through processing wood, moderate limitation occurs. Focusing on this characteristic of wood and the educational significance of wood, we analyzed the activities of female pupils in practical classes. As a result, it was shown that the limitations of wood promoted active trial and error by children, and played an important role in cultivating learning.

Journal

  • The Journal for the Association of Art Education

    The Journal for the Association of Art Education 31(0), 319-328, 2010

    The Association of Art Education

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    110007580684
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AN10180722
  • Text Lang
    JPN
  • ISSN
    0917-771X
  • NDL Article ID
    10624583
  • NDL Source Classification
    ZF1(教育)
  • NDL Call No.
    Z7-3201
  • Data Source
    NDL  NII-ELS  J-STAGE 
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