協同学習における基本的構成要素の活性化支援 : ジョンソンらの協同学習論に基づいた思考外化テクノロジ利用のデザイン原則の提案  [in Japanese] Support of Activation of the Basic Elements of Cooperative Learning : Proposal of Design Principles regarding Use of Idea-Externalizing Technology in Cooperative Learning proposed by Johnson et al  [in Japanese]

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Abstract

本研究の目的は,ジョンソンら(1998)が提唱する協同学習の5つの基本的構成要素全体を活性化するための思考外化テクノロジの利用の仕方を明らかにすることであった。まず,理論的検討として,協同学習の基本的構成要素ごとに,それらを活性化する有効な手立てについて議論した。協調学習支援を目的としたテクノロジの機能や活用方法に関する理科教育学および隣接分野の先行研究を検討し,それぞれの研究で採用されている個別的な手立てを基本的構成要素を活性化するための手立てとして集約・統合し一般化を試みた。その結果,5つの基本的構成要素のすべてを活性化するための思考外化テクノロジ利用に関するデザイン原則を導き出すことができた。次に,こうした仮説的な着想を検証するために,コンセプトマップをデジタル化したソフトウェア「あんどう君」に着目し,中学校3年生の「生殖と遺伝を極める」の単元において,3学級118名を対象に,デザイン原則に基づいた「あんどう君」の機能の活用を考案し,授業を実施した。主として授業のビデオ記録に基づくエピソード分析の結果,デザイン原則に基づく「あんどう君」の活用が5つの基本的構成要素すべてを活性化するのに有効であることがわかった。この結果は,本研究の仮説的な着想を実証的に支持するものであった。

The objective of this study is to clarify how idea-externalizing technology should be used in activating, as a whole, the five basic elements of Cooperative Learning proposed by Johnson et al. (1998). We began with a theoretical review by examining previous studies concerning the functions and applications of technology used to support cooperative learning in science education and the adjoining fields, so as to identify the measures considered effective in activating each of the basic elements of Cooperative Learning. We then put together individual measures adopted in respective studies, to generalize them as measures for activating the basic elements of Cooperative Learning. As a result, we identified design principles regarding the use of idea-externalizing technology for activating all of the five basic elements. To verify these hypothetical principles, we conducted an experiment using the concept mapping software "Undo-kun". In the experiment we gave science lessons in the unit of "Understanding Reproduction and Genetics" to 3 classes of 118 third-year junior high school students (14-15 years old), with Undo-kun application devised on the basis of our design principles. Our analysis, mainly of video-recorded classroom episodes of the experiment, led us to conclude that the use of Undo-kun on the basis of these design principles is effective in activating all of the five basic elements of Cooperative Learning. The results therefore constitute demonstrative support of the hypothetical principles proposed in this study.

Journal

  • Journal of research in science education

    Journal of research in science education 49(2), 41-58, 2008-11-30

    Society of Japan Science Teaching

References:  29

Cited by:  2

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    110007592949
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AA11406090
  • Text Lang
    JPN
  • Article Type
    Journal Article
  • ISSN
    13452614
  • NDL Article ID
    9745005
  • NDL Source Classification
    ZF9(教育--各科教育)
  • NDL Call No.
    Z7-1282
  • Data Source
    CJP  CJPref  NDL  NII-ELS 
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