小学校教員志望学生の天文学的資質を高める学習指導資料の作成とその試行 : "太陽から放射される可視光線"を中心にして  [in Japanese] Development and Practice of Teaching Materials on Visible Ray Radiating from Sun for Elementary School Graders  [in Japanese]

Search this Article

Author(s)

Abstract

本研究の目的は,以下の2点である。(1)小学校教員志望学生の天文学的資質を高めるために,太陽から放射される可視光線を題材にした学習指導資料を作成する。(2)作成した学習指導資料の効果(太陽から放射される可視光線に対する小学校教員志望学生の認識状態が改善されるか否か)について検討を加える。その結果,以下のような知見を得たので報告する。(1)計7ステップからなる学習指導資料を作成できたこと(ステップ1:2種類の"モノの見え方",ステップ2:太陽はなぜ見える?,ステップ3:太陽の可視光線はどこから出てる?,等)。(2)作成した学習指導資料の効果が実証され,小学校教員志望学生の天文学的資質に改善が認められたこと(本学習指導資料が,太陽から放たれる可視光線に関する認識の向上に寄与できたこと)。

The purposes of this study are: 1) to make the teaching materials on the visible ray that the sun radiates, for enhancement of the elementary school graders' scientific literacy; and 2) to examine whether or not the instruction by utilizing those materials can improve the elementary school graders' recognition on the visible ray. The findings of this study were as follows: 1) we could make the teaching materials which were divided into 7 steps (STEP1: 2 ways in which we can see the objects: STEP2: The reasons why we can see the sun; STEP3: which solar part does the visible ray come out of?, and so on); and 2) by the instruction using those materials, most elementary school graders could improve their science literacy (in other words, most of them had a scientifically correct understanding of the visible ray).

Journal

  • Journal of research in science education

    Journal of research in science education 49(3), 99-106, 2009-03-13

    Society of Japan Science Teaching

References:  8

Cited by:  1

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    110007592971
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AA11406090
  • Text Lang
    JPN
  • Article Type
    Journal Article
  • ISSN
    13452614
  • NDL Article ID
    10211447
  • NDL Source Classification
    ZF9(教育--各科教育)
  • NDL Call No.
    Z7-1282
  • Data Source
    CJP  CJPref  NDL  NII-ELS 
Page Top