Webカメラを用いた特別支援教育における突発的な児童問題行動の記録・共有システム  [in Japanese] Web Database System using Webcam for Children's Problem Behavior in Special Needs Education  [in Japanese]

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Author(s)

    • 永森 正仁 NAGAMORI Masahito
    • 電気通信大学大学院情報システム学研究科:長岡技術科学大学工学部 Graduate School of Information Systems, The University of Electro-Communications:Faculty of Engineering, Nagaoka University of Technology
    • 植野 真臣 UENO Maomi
    • 電気通信大学大学院情報システム学研究科 Graduate School of Information Systems, The University of Electro-Communications

Abstract

教育現場での児童問題行動をWebカメラで記録し,事例データをWeb上で蓄積・共有可能な特別支援教育事例データベース・システムを開発した.システムの利点は,以下のとおりである.(1)Webカメラは授業中,ワイヤレスマウスにより記録が開始されると,20秒間遡りビデオ記録をサーバに蓄積する.これにより,通常突発的に起こる児童の問題行動をタイミング良く記録できる.(2)Webカメラで記録されたビデオ記録により,記憶が不確かな場合でも,問題行動を電子カルテに明確に記述することができる.(3)システムには最大4台のWebカメラが接続でき,問題行動を複数の角度から記録できる.これにより,単一の角度からのみでは記述が難しい問題行動についても電子カルテに明確に記述することができる.評価実験によりシステムの有用性を示し,実際の教育現場での運用例によりシステムの実用性を示した.

In this research we developed a special needs education case database system to store and share the data of children's problem behavior. The system uses webcams to record children's problem behavior in the classroom. The main benefits of our system are as follows: (1) The webcam can store the video to a server from 20 seconds before the starting point when the teacher starts recording with a wireless mouse during the class. This makes it possible for a teacher to capture the children's problem behaviors that usually occur suddenly. (2) Teachers can clearly describe the children's problem behaviors in electronic educational records using the video recordings of the webcam even when the memory is unclear. (3) The system is designed for up to 4 webcams. This allows recording the children's problem behaviors from multiple perspectives. This also allows teachers to clearly describe in electronic educational records the problem behaviors, even the ones that are difficult to capture from single perspective. We have verified the effectiveness of this system through experiment and utilization in classroom trials.

Journal

  • Japan Journal of Educational Technology

    Japan Journal of Educational Technology 34(1), 1-12, 2010

    Japan Society for Educational Technology

References:  16

Cited by:  1

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    110007642003
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AA11964147
  • Text Lang
    JPN
  • Article Type
    Journal Article
  • ISSN
    1349-8290
  • NDL Article ID
    10773200
  • NDL Source Classification
    ZF1(教育)
  • NDL Call No.
    Z7-904
  • Data Source
    CJP  CJPref  NDL  NII-ELS  J-STAGE 
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