韓国の民族宗教とキリスト教 : 檀君教教祖のキリスト教改宗をめぐって Ethnic Religion and Christianity in Korea : The Conversion of the Tangun-kyo's Founder to Christianity

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抄録

去る1993年7月、朝鮮の国祖檀君を祀る韓国の民族宗教である「檀君教本部聖殿」の教祖で、パクス巫堂(男性降神巫)にして韓国の政財界人のお抱え占い師・霊能師であったK氏が、「ハナニム」の召命によってキリスト教に改宗し、韓国の宗教界に多大なる衝撃を与えている。檀君教教祖の劇的な回心には、朝鮮の宗教史における民族宗教・檀君教とキリスト教間の「ハナニム」-元来朝鮮民族の神であるが、今ではキリスト教の神となっている-をめぐる神観念の連係と相剋が絡んでいると思われる。本稿では、K氏のキリスト教改宗の顛末を、朝鮮民族の始祖檀君との接神からイエス迎接に至るまでのK氏の霊的体験を中心に見てゆき、教祖論を展開しながら、韓国の民族宗教とキリスト教の彼方に広がる「ハナニム教」の地平を仰いでみたい。

On 5 July 1993 Mr. K, the founder of Tangun-kyo, converted to Christianity and dissolved the sect. Tangun-kyo was a Korean ethnic religion established in 1979. It had about four thousand Korean shaman followers, including pakusu-mudan (male possession-type shaman) and secret fortunetellers among statesmen and financiers. The conversion of the Tangun-kyo's founder-who had worshiped Tangun (the founder of Korea) and appealed to the renewal of the Korean national spirit, was a cause celebre not only in the Christian world but also in the religious world of Korea in general. Moreover, the incident also involved the claim that a mudang (Korean female possession-type shaman) had received a revelation from "Hananim" (God) just before K's conversion. The year 1993 is an epoch-making one for Korean Christianity. In my paper I will take up the full account of K's conversion to Christianity, concentrating on his spiritual experiences for the last twenty years. I will also study the religious characteristics of the "Hananim religion" that plays a part in the encounter of Christianity and Korean ethnic religion.

収録刊行物

  • 宗教と社会

    宗教と社会 1(0), 49-76, 1995

    「宗教と社会」学会

各種コード

  • NII論文ID(NAID)
    110007653176
  • NII書誌ID(NCID)
    AA11333281
  • 本文言語コード
    JPN
  • ISSN
    1342-4726
  • NDL 記事登録ID
    4114922
  • NDL 雑誌分類
    ZH6(哲学・宗教--宗教)
  • NDL 請求記号
    Z9-B145
  • データ提供元
    NDL  NII-ELS  J-STAGE 
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