海上大気混合層の観測  [in Japanese] A study on observation of the marine boundary layer  [in Japanese]

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Abstract

国境を越えて運ばれる汚染物質による酸性雨等が国際的な問題となっており、東アジア地域でも汚染物質輸送について評価が進められている。この地域では汚染物質が海上を輸送されるため、海上の大気状態を取り入れたモデルが必要となる。特に大気境界層は大きな役割を果たしており、モデル開発と検証が重要課題である。しかし、海上では多数の観測点を展開して、3次元的観測を実施することが難しいためもあり検証データが極めて少ない。このため、船舶搭載ライダーを用いた観測手法を開発し、沿岸、沖合、日本海冬季季節風など海上大気境界層の観測を実施し、ライダー観測の有効性を示した。本報告は、地球環境総合研究費に基づいて、「東アジアにおける酸性・酸性化物質の動態解明に関する研究」の一環として平成5年から7年に行われた研究の総合報告である。

The atmospheric boundary layer plays an important role in a long-range transportation of pollutants over the sea. In order to improve the estimation, a better understanding of this layer is necessary. Lidar enables us to infer information about the boundary layer, especially for the over sea where in situ methods will not work or are too costly. The aim of this study is to develop a remote sensing method and its application for observation of the marine mixed layer. A transportable Mie lidar was developed, which consisted of the second harmonics of the Nd: YAG laser with 10Hz repetition rate, an analog type detector with a transient recorder and a scanning mirror. Rolling and pitching motions of the ship were recorded using a gyroscope system. In order to make observations in daylight, we used a gate operation and a background subtraction to improve S/N ratio. An interface between the mixed layer and the stable air aloft was clearly indicated by sharp gradients in returns that corresponded to discontinuities in variables such as humidity, temperature, and wind observed by radio-sondes. Using a ship-board Mie lidar and radio-sondes, observations of marine atmospheric boundary layers have been conducted in the Pacific Ocean, Nansei-shoto and Oki island.

Journal

  • 船舶技術研究所総合報告資料

    船舶技術研究所総合報告資料 平成12年度, 117-132, 2001

    国土交通省船舶技術研究所

Cited by:  1

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    110007689080
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AA12484872
  • Text Lang
    JPN
  • Article Type
    Part of a Book
  • Data Source
    CJPref  NII-ELS  NDL-Digital 
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