メディア・シンセシスを用いた教材開発(2)高等学校地理歴史科教材ソフト『フランス』  [in Japanese] Development of teaching materials using media-synthesis (2) Software "France"-10 days virtual trip in PC  [in Japanese]

Access this Article

Search this Article

Author(s)

Abstract

この研究の目的は、世界遺産から国歌/地域/生活遺産までの人類の遺産に付いて学習することを可能にする、高等学校レベルで使用可能な教材をコンピュータを基礎に開発することにある。このソフトは、WIN/MACのハイブリッド仕様のソフトであることで、信用性のあるものを開発することを目指した。けっかとして開発された教材ソフトは教師用指導書を伴い、授業で使用できるばかりでなく、生徒たちがアドバンストな学習を個人ベースですすめることも可能なものとした。このフランス国旗(三色旗)のインターフェースをもつ電子教科書<フランスーバーチャルトリップ10日間>は、その教科書風の親しみやすいインターフェイスのなかに、写真や図が小アイコンよろしくちりばめられそれら自体をクリックすると見易い大きさに拡大され、不必要なそれはもとのサイズに戻すことが出来る。また、本文に関する10前後の発問はその3択のどの答えをクリックしても、正解と補足的説明がえられるようリンクがはられている。今回、これらを作成するソースのスクリプトを公表し、同様の試行をしたい人々に情報を提供していることも重要なポイントである。論文(Article)

Through the software "France"-10Days Virtual Trip in PC, high-school students who were already study general history about France, are requested to use basic knowledge again on the trip of the regions in France. And using main text and another resources including many pictures, maps, time lines and another pictorial materials as hints, students guess the collect answer and examine the hypotheses are true or false only push the answers seems to be right.

Journal

  • Social science review

    Social science review (91), 1-49, 2010-03

    Alternative:The Association of Social Studies, Doshisha University

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    110007690157
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AN00211207
  • Text Lang
    JPN
  • Article Type
    departmental bulletin paper
  • Journal Type
    大学紀要
  • ISSN
    02862840
  • NDL Article ID
    10748381
  • NDL Source Classification
    ZE1(社会・労働--社会科学・社会思想・社会学)
  • NDL Call No.
    Z6-674
  • Data Source
    NDL  NII-ELS  IR 
Page Top