授業構造に着目した家庭科教員養成プログラムの開発  [in Japanese] Development of Home Economics Teacher Training Program with a Focus on Characteristics and Fundamental Structures in Home Economics Education Lesson  [in Japanese]

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Abstract

以上,家庭科教員養成段階において,家庭科授業を理解するプログラムを開発・実践し,学生にとって理解を支援するプログラムとなり得たか否かを検討した。その際,「家庭科授業を理解する」を見る視点を4つ設定し,これらの視点は家庭科授業の理解の状況を評価する指標としても用いた。不平等な環境に気づけるコースの設定を行った部分の省察や学生の構想した授業を分析した結果から,学生は,社会の変化への対応の視点(視点A),実践的・体験的な学習活動の位置付け(視点C),生徒の思考と教師の意図の関係(視点D)については,その必要性や重要性を理解できていた。以上から,開発プログラムは,学生が家庭科授業を理解するための基本的な内容と構造を概ね含めていたと考える。一方,実生活への結びつきの視点(視点B)は,他の視点よりも実現状況が低いと思われた。この結果について学生の取り組む様子と関連させて考察すると,視点を理解できていなかったわけではなく学生の具現する力が不足していたことと,開発プログラムそのものに視点Bを理解させる仕組みが弱かったことが要因と推察する。なお,学生は本プログラムに続いて,模擬授業等を行いながら家庭科授業作りを実践的に学ぶ中等家庭科教育法IIIを経験する。今後は,これらの一連のプログラムについて含むべき内容や構造の検討・改善を進めていく。

The aim of this paper is to develop teacher training program that enables students understanding characteristics and fundamental structures of home economics education lesson. This program is designed based on the following four perspectives; responding societal changes, linking between contents and real life, setting purpose of practical activity, and writing a lesson plan to evaluate student's comprehension. The reflection reports and lesson plans that students wrote in their learning were used to evaluate the degree of understanding essential points in home economics education lesson. Four indicators were used for evaluation. Results summarized as follows; 1 Students roughly understood the importance and necessity of both characteristic contents and fundamental structures in home economics education lesson. 2 It seemed, however, that the degree of understanding about the relationship between the contents and real life was lower than those of other three perspectives. This lower degree of understanding is due to students' lacking in ability for writing up lesson plan and attributing learning activity to real life situations.

Journal

  • Journal of the Japan Association of Home Economics Education

    Journal of the Japan Association of Home Economics Education 51(4), 291-301, 2009

    The Japan Association of Home Economics Education

References:  22

Cited by:  1

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    110007700864
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AN00187044
  • Text Lang
    JPN
  • Article Type
    Journal Article
  • ISSN
    0386-2666
  • NDL Article ID
    9782098
  • NDL Source Classification
    ZF9(教育--各科教育)
  • NDL Call No.
    Z7-965
  • Data Source
    CJP  CJPref  NDL  NII-ELS  J-STAGE 
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